Willekeurige afschrijving op laboratoria zeker van de baan

Datum nieuwsfeit: 02-01-2001
Ernst & Young

Willekeurige afschrijving op laboratoria definitief van de baan

De voorgenomen faciliteit voor een willekeurige afschrijving op laboratoria wordt definitief niet ingevoerd. Het gereserveerde budget van fl. 10 miljoen blijft behouden voor het stimuleren van speur- en ontwikkelingswerk en zal met ingang van 2001 worden toegevoegd aan het budget dat beschikbaar is gesteld voor de S&O-vermindering (ook bekend als de WBSO).
Vanaf 1997 is in diverse beleidsnotities en Belastingplannen de mogelijkheid van een willekeurige afschrijving op laboratoria aangekondigd. De voorgenomen regeling beoogde speur- en ontwikkelingswerk (S&O) te bevorderen door ondernemers te stimuleren om te investeren in nieuwe laboratoriumgebouwen. De gedachte ging aanvankelijk uit naar 50% willekeurige afschrijving op gebouwen van tenminste fl. 1 miljoen, die hoofdzakelijk als laboratorium worden gebruikt.
Na uitvoerig overleg met de Europese Commissie is definitief besloten om af te zien van de feitelijke invoering van deze regeling. De belangrijkste reden is dat de Europese Commissie strenge randvoorwaarden stelt aan de goedkeuring van een dergelijke regeling. Daarbij is meegewogen dat het voordeel voor ondernemers van een dergelijke regeling niet opweegt tegen de administratieve lasten voor het bedrijfsleven en de relatief hoge uitvoeringskosten.

Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij de adviesgroep Subsidies via e-mail (Rotterdam_Subsidie@ey.nl) of telefonisch 010 407 22 56.

-Actualiteiten

-Archief