Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Utrecht koploper maatschappelijk verantwoord ondernemen

Datum nieuwsfeit: 03-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

KAMER VAN KOOPHANDEL UTRECHT

Utrecht koploper maatschappelijk verantwoord ondernemen

KvK komt met model voor gedragscode

De regio Utrecht loopt volgens staatssecretaris Ybema van Economische Zaken voorop met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bovendien voelt 44% van de Utrechtse ondernemers voor een zelf te ontwikkelen gedragscode voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Utrechtse Kamer van Koophandel gaat daarom samen met het ministerie van Economische Zaken - en als eerste KvK in Nederland - een model-gedragscode op CD-ROM aanbieden. Daarmee kunnen ondernemers eenvoudig hun eigen gedragscode samenstellen.

Dit werd vandaag bekend gemaakt door voorzitter J. Bielders van de Kamer van Koophandel Utrecht tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in de Jaarbeurs.
Bielders deed daarbij een dringende oproep aan overheden en bestuurders om op hun beurt ook maatschappelijk verantwoord te handelen.

Volgens voorzitter Bielders is maatschappelijk verantwoord ondernemen 'luisteren en verwerken van signalen uit de maatschappij' oftewel rekening houden met de mens, het milieu en de maatschappij. De Utrechtse KvK heeft het onderwerp het afgelopen jaar op de agenda gezet, o.a. door naar alle ondernemers een actieplan over maatschappelijk verantwoord ondernemen te sturen. Bielders maakte de resultaten bekend van een telefonische enquête om de belangstelling van ondernemers in de regio Utrecht te peilen. De 44% die inderdaad voelt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, noemt daarvoor als redenen:

- de voorbeeldfunctie van het bedrijf
- het past bij de bedrijfsvoering

- het past in deze tijd

- criteria zijn met een eigen gedragscode beter te handhaven
- het gezicht van het bedrijf in de markt De ondernemers die er nog niet voor voelen, geven daarvoor als redenen gebrek aan tijd en de vrees voor extra papierwerk. Bielders wees er op dat uit de enquête ook blijkt dat er inmiddels al veel gebeurt op dit gebied. Hij noemde o.a. personeelsbeleid, milieuzorg en de betrokkenheid bij sport en evenementen.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie