Inhoud uitzending Telescoop

PERSBERICHT TELESCOOP

Inhoud uitzending donderdag 4 januari 2001
21.02 - 22.00 uur
Teleac/NOT Radio 5 (1008 AM of in stereo via de kabel)

+ TU Delft laat robot soepel lopen

Het ontwerpen van een robot die kan lopen, is anno 2001 eigenlijk geen uitdaging meer. Integendeel, het lijkt gewoon een kwestie van de juiste inzet van computertechnologie, gecombineerd met de allernieuwste snufjes. Probleem is dat de toepasbaarheid van die hightech looprobots, bijvoorbeeld als beenprotheses, vrijwel nul is. Vandaar dat op de TU Delft een kleine groep wetenschappers werkt aan een robot die kan lopen zonder dat daar een karrenvracht aan computertechnologie aan te pas komt. Bovendien moet zo'n robot ook nog eens energiezuinig zijn. Onlangs deed die robot, BABS genoemd, haar eerste stapjes.

+ Gratis bellen via internet

Amerikaanse internetters konden al langer gratis bellen, maar sinds kort is er ook een Nederlands bedrijf dat deze mogelijkheid biedt. Er wordt met behulp van de computer gebeld naar vaste telefoonnummers in landen als Amerika, Canada, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf kan de dienst gratis aanbieden dankzij reclamebanners. Hoe werkt deze dienst? TeleScoop sprak met de initiatiefnemer.

+ PC-4U (rond 21.40 uur)

Teleac/NOT zendt deze week het vierde deel uit van de nieuwe cursus PC-4U. Deze cursus behandelt op een begrijpelijke manier de meest populaire pc-toepassingen. Presentator Herbert Blankesteijn beantwoordt in TeleScoop veel gestelde vragen. Ook zijn er portretten van hard- en softwaredeskundigen. Deel 4: Plannen, sparen, ordenen
Houdt u 'thuis kantoor'? Dan is uw pc heel handig voor het bijhouden van adressenbestanden en andere administratieve toepassingen. Dit maal in TeleScoop een gesprek met financieel journalist Wouter Smit, die vanuit huis zijn financiële zaken regelt.

+ Verder in de uitzending

Uiteraard ook in deze uitzending het laatste nieuws en een blik in de verschenen bladen. Nieuw is de maandelijkse internetrubriek met journalist Herbert Blankesteijn.

TELESCOOP IS HET WEKELIJKS MAGAZINE VAN TELEAC/NOT-

RADIO OVER DE ICT, NIEUWE MEDIA EN