Politiebericht Utrecht: districten Utrecht stad, 09.45 uur

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-01-2001

Politiebericht Utrecht: districten Utrecht stad, 09.45 uur
Rijden onder invloed

UTRECHT Tijdens de surveillance wilde de politie zaterdagavond bij het verkeerslicht op de Einsteindreef linksaf de Paranadreef oprijden. Voor de surveillanceauto stond een 39-jarige bestuurder uit Utrecht.

Toen het verkeerslicht op groen sprong reed de man weg in de richting van de Paranadreef. Op het moment dat de politie de man wilde inhalen ging hij van links naar rechts over de weg rijden zodat de politie er niet langs kon.
Tegenover zwembad De Kwakel werd hij aan de kant van de weg gezet en werd hem gevraagd uit te stappen om een verklaring te geven voor zijn rijgedrag. Bij het uitstappen moest hij zich aan zijn auto vasthouden om niet te vallen. De agenten hadden het vermoeden dat hij gedronken had en lieten hem blazen.

Het vermoeden bleek juist en de man werd aangehouden en voor een ademanalyse overgebracht naar het bureau. Uiteindelijk bleek dat hij
1,25 promille alcohol in zijn bloed had. Met een rijontzegging van vijf uur en een boete van 900,= ging hij weer naar huis.

Dief slaapt in tram

UTRECHT Zaterdagmiddag werd de politie verzocht naar de eindhalte van de tram op het Moreelsepark te komen. De trambestuurder hield de deuren dicht omdat hij in zijn tram een man had liggen die in slaap gevallen was. Op de schoot van de man lagen diverse nieuwe brillen met het winkelkaartje er nog aan.

De trambestuurder vertrouwde het niet en waarschuwde de politie. Ter plaatse troffen agenten een 35-jarige man uit Utrecht aan. Nadat de man was wakker gemaakt bleek dat hij een aantal dure brillen had gestolen in Nieuwegein. Uit de fouillering kwamen nog eens een aantal duren horloges die hij ook in Nieuwegein had buitgemaakt. De verdachte is aangehouden en voor verder verhoor ingesloten.

Snelheidscontroles

UTRECHT Op verschillende locaties heeft de politie zaterdagmiddag snelheidscontroles uitgevoerd. Op de Cartesiusweg werden tussen kwart voor drie en kwart over vier 980 voertuigen gecontroleerd. In totaal kregen 100 bestuurder een boete voor te hard rijden. Op de Cartesiusweg geldt een maximum snelheid van 50 km/u. Een bestuurder reed met 82 km/u langs de radarpost.

Op de Briljantlaan werden 974 voertuigen gecontroleerd. Hiervan reden er 33 te hard. Ook hier geldt een maximum snelheid van 50 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 79 km/u. Rond twaalf uur werden 1277 voertuigen gecontroleerd op de Rubenslaan. In totaal werden 142 bekeuringen uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum snelheid. Hier was de hoogst gemeten snelheid 85 km/u.

Heler op heterdaad aangehouden

UTRECHT Op het stationsplateau zag de politie zaterdagmiddag een voor de agenten bekende man lopen. De man sprak mensen aan of zij wat wilde kopen. De agenten vertrouwden het niet en wilden naar hem toelopen. Hij zag de agenten komen en nam de benen. Na een korte sprint werd hij aangehouden.

Het bleek dat hij een gestolen GSM en autoradio aan het aanbieden was. De 34-jarige verdachte uit Utrecht bekende eerder op de dag in de parkeergarage bij de Jaarbeurs een auto te hebben opengebroken.