Politiebericht Limburg-Noord: Venlo

Datum nieuwsfeit: 07-01-2001

Politiebericht Limburg-Noord: Venlo 7-01-2001
Mediaberichten 6 en 7 januari 2001 (13.00 uur)

ROERMOND: Hennepkwekerij opgerold

ROERMOND De politie heeft zaterdagmiddag kort na 13.00 uur in een woning aan de Prinses Beatrixstraat een hennepkwekerij aangetroffen. De 34-jarige bewoner van het pand werd aangehouden.

De politie stelde een onderzoek in omdat er meerdere meldingen waren binnengekomen van stankoverlast. Bij binnenkomst werd de bewoner op heterdaad betrapt toen hij hennepplanten aan het knippen was. De politie nam bijna 1.200 gram eindproduct en zeven planten (764 gram netto-gewicht) in beslag. Tegen de man is een snelrechtprocedure gestart. Na verhoor is hij in de loop van de middag in vrijheid gesteld.

ECHT: Dure caravan gestolen

ECHT Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf het terrein bij een bedrijf aan de Edisonweg een caravan met een waarde van bijna vijftigduizend gulden gestolen. De dieven hadden toegang gekregen tot het terrein na het vernielen van sloten aan een toegangspaal en poort. Op het terrein werden vervolgens meerdere caravans verplaatst om bij de bewuste caravan te komen. De politie vermoedt dat er meerdere dieven aan het werk zijn geweest.

ROERMOND: Jongen overvallen op straat

ROERMOND De politie heeft vrijdagavond laat twee 15-jarige jongens uit die stad aangehouden. Het tweetal wordt verdacht van een poging tot straatroof en mishandeling van een 14-jarige jongen uit Roermond. Die raakte daarbij licht gewond.

Het slachtoffer fietste rond 21.00 uur over de Adelaarshorst toen hij door het tweetal gedwongen werd te stoppen en af te stappen. Toen ze geld van hem eisten en hij dat niet gaf, werd hij door de overvallers mishandeld, waarbij hij geslagen en geschopt werd. Het slachtoffer zag vervolgens kans weg te rennen en de politie te waarschuwen. Op grond van het signalement kon de politie korte tijd later de twee jeugdige overvallers aanhouden. Het tweetal is ingesloten en na verhoor in de loop van zaterdag in vrijheid gesteld. Tegen hen wordt een snelrechtprocedure gestart.

GENNEP: Fietsendieven gepakt

GENNEP De politie heeft zaterdagmorgen twee 16-jarige inwoners van Ottersum aangehouden. Het tweetal wordt verdacht van diefstal van drie fietsen. Een derde 15-jarige verdachte, eveneens uit Ottersum, is in de loop van zondag door de politie verhoord.

De politie had een melding gekregen dat op de Koeweidestraat in Gennep zes fietsen waren achtergelaten; drie fietsen bleken te zijn gestolen en vernield en drie fietsen bleken te zijn achtergelaten. Terwijl de politie de fietsen op een aanhangwagen aan het laden was, verschenen de twee jeugdigen ter plaatse, die op vragen van de politie onduidelijke en onsamenhangende antwoorden gaven. Hierop werden ze aangehouden, waarna ze de diefstal en vernieling van de fietsen gepleegd samen met de derde verdachte - bekenden. De jongens zijn na verhoor in vrijheid gesteld en door hun ouders bij het politiebureau opgehaald. De politie weet nog niet van wie de drie gestolen fietsen zijn en vraagt eventuele benadeelden contact op te nemen via telefoonnummer: 0900 - 8844 (30 c/m).

VENLO: Twee gewonden bij vechtpartij

VENLO Bij een ruzie in de Venlose binnenstad zijn in de nacht van zaterdag op zondag een 21-jarige Venlonaar en een 25-jarige inwoner van Belfeld gewond geraakt. De Belfeldenaar is met ernstig letsel opgenomen in het ziekenhuis van Venlo. De Venlonaar is na te zijn behandeld in het ziekenhuis - ingesloten in het politiebureau.

Voor de politie is de toedracht nog onduidelijk. Na de melding rond 02.45 uur trof de politie de Venlonaar gewond aan op de Steenstraat. De man kon geen duidelijke verklaring afleggen en werd ter behandeling per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Een getuige had de man een mes afhandig gemaakt en dat aan de politie gegeven. Getuigen wisten de politie verder te vertellen dat een tweede slachtoffer, de Belfeldenaar, hevig bloedend op weg was naar het ziekenhuis. De politie vermoedt dat de twee mannen al eerder op de avond ruzie met elkaar hebben gekregen en dat dit op de Steenstraat is uitgelopen op een steekpartij. Ook vermoedt de politie dat er meerdere mensen bij betrokken zijn. De politie vraagt daarom dringend eventuele getuigen zich te melden via telefoonnummer: 0900 8844 (30 c/m).

REUVER: Gewonde bij verkeersongeval

REUVER Bij een verkeersongeval op de Rijksweg tussen Reuver en Swalmen is vrijdagavond een 44-jarige vrachtautochauffeur uit Veenendal zodanig gewond geraakt dat hij moest worden opgenomen in het ziekenhuis van Venlo. Door de ontstane ravage en de takelwerkzaamheden moest het verkeer enkele uren worden omgeleid over de Streekweg.

Het ongeval gebeurde toen de vrachtautochauffeur door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur verloor en rijdende in de richting van Reuver links van de weg raakte en daar tegen vier bomen botste. Bij het ongeval raakte verder niemand gewond of betrokken.

ROERMOND: Vrouw beroofd van portemonnee

ROERMOND Een onbekend gebleven man van circa 20 tot 25 jaar heeft zaterdagavond kort na zes uur een 65-jarige inwoonster van Herten overvallen en beroofd van haar portemonnee met daarin enkele honderden guldens. Ook zaten er diverse persoonlijke bescheiden in de beurs. De vrouw had net geld gepind uit een automaat aan het Zwartbroekplein toen de onbekende haar het geld en de portemonnee uit de handen griste en er vandoor ging. De vrouw kwam ten val en raakte licht gewond. De politie heeft de zaak in onderzoek.

ROERMOND: Onrustige carnavalsavond

ROERMOND Tien surveillances en twee politiehonden moesten er in de nacht van zaterdag op zondag aan te pas komen om de rust te herstellen en te bewaren bij een carnavalsavond in een zaal aan de Prins Bernhardstraat in Roermond. Voor zover bekend raakte niemand gewond; er werden geen aanhoudingen verricht.

De politie had rond twee uur een melding gekregen van een dreigende situatie, waarbij in de zaal door meerdere mensen over en weer geduwd en getrokken werd. Pas toen de politie in grote getale aanwezig was, keerde de rust weer en kon het personeel de bezoekers bewegen de zaal te verlaten omdat het feest was afgelopen. De politie heeft nog geen idee wat er zich precies heeft afgespeeld en wat daar dan de toedracht van is geweest.

WEERT: Oogletsel bij vechtpartij

WEERT Een 20-jarige inwoner van Delft is in de nacht van zaterdag op zondag bij een vechtpartij op de Oelemarkt gewond geraakt aan zijn oog. De man heeft zich moeten laten behandelen bij de Eerste Hulp van het Weerter ziekenhuis. Over de ernst van het oogletsel is nog niets definitiefs bekend. Een 22-jarige inwoner van Weert werd aangehouden en ingesloten.

De ruzie ontstond na een woordenwisseling tussen meerdere mensen op de Oelemarkt nadat over en weer scheldwoorden waren gebruikt. Daarna ontstond tussen de Delftenaar en de Weertenaar een ruzie, waarbij de man uit Delft klappen tegen zijn hoofd kreeg en op de grond liggend werd geschopt door de Weertenaar. De politie kon de man uit Weert terplaatse aanhouden. De politie maakt tegen hem proces-verbaal op.

VENLO: Diverse acties tegen drugshandel

VENLO De politie heeft afgelopen weekeinde bij meerdere acties tegen drugshandel in totaal twaalf personen aangehouden. Enkele tientallen grammen harddrugs, meerdere honderden grammen marihuana en hashish, ruim elfduizend gulden en diverse handelaarsspullen zoals weegschaaltjes en verpakkingsmateriaal werden inbeslag genomen.

Omdat de politie vermoedde dat vanuit een woning aan de Klokkengietersstraat al langere tijd werd gehandeld in harddrugs werd een onderzoek ingesteld. Nadat de politie bij twee Duitse jongemannen had vastgesteld dat ze een geringe hoeveelheid heroïne (0,1 gram) hadden gekocht in die woning, deed de politie een inval. Daarbij werden de bewoners, een 39-jarige man en een 30-jarige vrouw aangehouden. Beiden werden overgebracht naar het politiebureau en ingesloten. In de woning trof de politie meerdere spullen aan die nodig zijn voor de handel in drugs zoals weegschaaltjes en verpakkingsmateriaal. Verder vond de politie bijna 18 gram heroïne en nam bij de man een geldbedrag van bijna tweeduizend gulden in beslag.

Bij de controle van een Duitse personenauto op de Bolwaterstraat trof de politie bij de 22-jarige bestuurder uit Rheinberg een zakje met enkele grammen marihuana aan. Het spul werd in beslag genomen en de man werd aangehouden. Hij is na verhoor met een proces-verbaal in vrijheid gesteld.

Bij controles op de Straelseweg trof de politie bij vijf Duitsers uit Geldern en Duisburg enkele grammen hashish en enkele tientallen grammen marihuana aan. De soft drugs werden in beslag genomen. Een van hen bleek in het bezit van een vlindermes; dit werd in beslag genomen. Tegen het vijftal is proces-verbaal opgemaakt; ze zijn na verhoor in vrijheid gesteld. Naar aanleiding van deze bevindingen deed de politie een inval in een woning aan de Straelseweg: daarbij werden een 29-jarige man uit Blerick en de 23-jarige bewoonster van het pand aangehouden. Bij de huiszoeking werd bijna 1 kilo softdrugs aangetroffen en een geldbedrag van bijna negenduizend gulden.

De politie zal haar bevindingen rapporteren aan de gemeente en woningstichting, zodat maatregelen ter sluiting of ontruiming kunnen worden genomen om verdere overlast te voorkomen.