Initiatief Barneveldse jongeren voor Molukken

Datum nieuwsfeit: 09-01-2001
Barneveld, 8 januari 2001

Initiatief Barneveldse jongeren voor communicatiemiddelen op de Molukken.

Op zaterdag 6 januari jongstleden heeft de Molukse werkgroep Maluku Tabakar Barneveld (MTB) in het gebouw van Stichting Batu Tjapeu aan de Columbusstraat uit handen van Barnevelder Richard Matulessy het bedrag van fl. 1785,- ontvangen. Dit bedrag heeft hij samen met zijn vriendin Madeleine Dercks tijdens het nieuwjaarsfeest op 1 januari jongstleden in de Veluwehal ingezameld. Het geld zal ten goede komen aan de nodige communicatiemiddelen op de Molukken.

Uit solidariteit voor de noodlottige situatie van hun leeftijdgenoten op de Molukken heeft het tweetal het nieuwjaarsfeest aangegrepen om een beroep te doen op de Barneveldse jeugd en geld in te zamelen. Zij hebben aan de feestende jongeren flyers uitgedeeld en gevraagd om overgebleven consumptiemunten in te leveren voor het goede doel. Ruben Dercks en Ido Fietjé van drive-in 'Showgun', de organisatoren van het feest, gaven hun medewerking voor het uitvoeren van het initiatief alsmede voor het terugwisselen van de ingezamelde consumptiemunten.

Het bedrag zal gebruikt worden om gedeeltelijke tegemoet te komen aan een verzoek vanuit de Molukken om financiële steun voor communicatiemiddelen. Het Landelijke Informatiecentrum Maluku Tabakar (LIMT) in Capelle aan den IJssel ontving dit verzoek onlangs van Bankom Maranatha, communicatie- en informatiecentrum voor de christelijke gemeenschap op de Molukken, en Tim Pengacara Gereja, een advocatencollectief dat de belangen behartigt van de Molukse christenen aldaar. Beiden zijn gevestigd in de Moluks Protestantse Maranathakerk te Ambon, van waaruit zij diverse informatie vergaren, verzamelen en verstrekken. Het LIMT onderhoudt vrijwel dagelijks contact met hen.

De beschikking over nieuwe communicatiemiddelen is essentieel, aangezien er momenteel alleen beschikking is over telefoon en een beperkte mogelijkheid om te faxen. Dhr. Willem Manuhuttu (directeur MHM) en dominee Rutumalessy hebben dit onlangs tijdens hun bezoek op Ambon kunnen aanschouwen en bevestigen de noodzaak om over nieuwe middelen te kunnen beschikken.

De totale kosten voor de aanschaf van de nodige middelen, transportkosten en periodieke uitgaven (telefoon/internet) zijn geschat op circa fl. 25.000,-. Aangezien MTB momenteel niet over voldoende financiële middelen beschikt om hieraan tegemoet te komen, heeft de werkgroep tevens een beroep gedaan op de Moluks Protestantse Kerk te Barneveld voor een financiële bijdrage.

Voor de redactie:

'Maluku Tabakar' is een onafhankelijke organisatie en daarom niet gebonden aan een politieke of kerkelijke organisatie. Zij is in augustus 1999 ontstaan naar aanleiding van de verontrusting die is ontstaan bij de Molukse gemeenschap in Nederland. 'Maluku Tabakar' is een landelijke organisatie waarin werkgroepen uit 14 plaatsen zich hebben verenigd. Allen hebben zij hetzelfde doel voor ogen: veiligheid, stabiliteit en vrede op de Molukken.

Voor nadere informatie over de werkgroep Maluku Tabakar Barneveld en het verzoek om kunt u contact opnemen met de heer T. Abraham bereikbaar via tel. 06-21 49 66 20.