TNT Nederland stort zich op digitale materieverplaatsing

Datum nieuwsfeit: 09-01-2001
Bron: Senter
Senter

Persbericht van Senter

Digitale verplaatsing van materie komt er aan

Den Haag 9 januari 2001 - Informatie verzenden via internet, op basis waarvan een machine elders deze gegevens omzet in een fysiek product: een Nederlands bedrijf gaat onderzoeken of deze technologie haalbaar is en krijgt daarvoor financiële steun van het subsidieprogramma 'Transportpreventie'. Ook andere bedrijven die producten en/of productieprocessen zodanig ontwerpen dat transporteurs minder goederen hoeven te vervoeren, kunnen subsidie krijgen. In 2001 is NLG 3 miljoen subsidie beschikbaar voor nieuwe projecten.

TNT Nederland stort zich met drie partners op de digitale materieverplaatsing. Een voorbeeld: op plaats B is een reserveonderdeel nodig terwijl op plaats A het product en de kennis aanwezig zijn. Bij A wordt het product gescand en omgezet naar een 3D-bestand. Samen met de bewerkingsgegevens gaat het via internet naar B. Daar gaan de gegevens naar een machine die het reserveonderdeel fysiek maakt. De aparte technieken zijn allemaal al ontwikkeld; TNT zal een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de mogelijkheid om alle technieken te combineren.

Het programma 'Transportpreventie' stimuleert bedrijven innovatieve maatregelen te treffen om het goederenvervoer terug te dringen, zonder de economische groei te belemmeren. Transportpreventie heeft geen betrekking op een betere logistiek, maar gaat over het zodanig veranderen van producten en/of productieprocessen dat het gewicht en het volume van de totale hoeveelheid te vervoeren goederen en/of het aantal vervoerskilometers fors vermindert. Dat is niet alleen gunstig voor het milieu, de verkeersveiligheid en de afname van de filevorming, maar ook voor de winstgevendheid van het innoverende bedrijf.

Subsidie aanvragen
Nederlandse bedrijven, brancheorganisaties en samenwerkingsverbanden kunnen tot 28 februari 2001 subsidieaanvragen indienen voor haalbaarheidsstudies, demonstratie- of kennisoverdrachtprojecten op dit gebied. Alleen nieuwe ideeën of technologieën komen in aanmerking. Alle projecten moeten zorgen voor een afname in ton-kilometers. Een beschrijving van de bestaande projecten is te vinden op internet: www.senter.nl/tp. Het programma loopt van 2000 tot en met 2003. Bedrijven kunnen in afzonderlijke periodes een subsidieaanvraag indienen.

Voor meer informatie over het Subsidieprogramma Transportpreventie: secretariaat Transportpreventie, telefoon (070) 361 04 36.

Het Subsidieprogramma Transportpreventie wordt in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgevoerd door Senter, een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken. Senter voert overheidsbeleid uit op het gebied van technologie, energie, milieu, export en internationale samenwerking. Doelstelling van Senter is het versterken van de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen.

Noot voor redacties