CNV-bond gaat ondanks uitspraak door met Rechtshulp-pakket

Datum nieuwsfeit: 09-01-2001
Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

Informatie: VOOR DE PERS

CNV BedrijvenBond

Dinsdag 9 januari 2001

CNV-bond gaat ondanks uitspraak door met CNV Rechtshulp Plus Pakket

De CNV BedrijvenBond gaat, ondanks de negatieve uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven, door met dienstverlening aan de leden in de vorm van het CNV Rechtshulp Plus Pakket.

Het College van beroep oordeelt, dat het CNV Rechtshulp Plus Pakket terecht door de Verzekeringskamer is aangemerkt als uitoefening van het verzekeringsbedrijf. En dus zou de regelgeving voor verzekeraars van toepassing zijn. De CNV BedrijvenBond heeft kennis genomen van de achterliggende redenering, maar zet daar vraagtekens bij. In de uitspraak wordt onderscheid gemaakt tussen de traditionele dienstverlening en de "professionele rechtsbijstand". Ten eerste roept dit de vraag op of de traditionele dienstverlening dan opeens niet professioneel is en (nog belangrijker) ten tweede is het de vraag waar dan precies zo'n grens kan worden getrokken. In het kader van deze uitspraak zou de bond kunnen procederen ingeval van bijvoorbeeld een geschil over kinderbijslag, maar niet in een geschil tegen een kinderdagverblijf dat geen kindplaats beschikbaar heeft, terwijl in dit laatste geval de problematiek veel dichter bij de arbeidsmarkt staat. De vraag is dan ook: Wat is traditioneel?Vast staat, dat de bond doorgaat met het aanbieden van het CNV Rechtshulp Plus Pakket onder dezelfde voorwaarden, alleen zullen zaken enigszins moeten worden aangepast, zodat deze vorm van dienstverlening voortaan voldoet aan de regelgeving voor verzekeraars.Hoewel het er naar uitziet, dat er geen rechtsmiddelen zijn in te zetten tegen de uitspraak, zal de bond zich de komende tijd beraden op juridische mogelijkheden om deze uitspraak aan te vechten. In elk geval wil de bond met de politiek in discussie over de principi le vraag wat onder verzekeren en wat onder vakbondswerk valt.Voor nadere inlichtingen:* J. Jongejan (bondsbestuurder dienstverlening collectief en individueel), 06 - 53695399 (mobiel) of tel. 030 - 6348348 (kantoor);* Bart Bruggeman (bondsvoorzitter), tel 06 - 51350699 (mobiel) of 030 - 6348348 (kantoor);* Bert Aanstoot (persvoorlichter), tel. 030 - 6348348 (kantoor) of 06 - 51602213 (mobiel).Houten, 9 januari 2001

Nadere inlichtingen: