Politieberichten Limburg-Zuid: Maastricht

Datum nieuwsfeit: 09-01-2001

Politiebericht Limburg-Zuid: Maastricht 9-01-2001 Persberichten district Maastricht (16.45 uur/JvK)

Bunde, inbrekers belanden in ziekenhuis
Maandagmiddag vond tussen 13.00 en 15.00 uur een inbraak plaats in een woning aan de Groeneweg in Bunde. De daders hadden een schuifpui aan de achterzijde opengebroken om binnen te komen. Diverse laden en kasten werden doorzocht. Uit een daarvan werden de autosleutels gestolen. Daarna begaven de dieven zich naar de garage naast het huis en namen daar de personenauto weg.
Een patrouille van de politie zag deze auto vanmorgen om 01.30 uur rijden over de Maasboulevard in de richting van Visé rijden. De bestuurder negeerde stoptekens van de politie en reed de grens over. Ongeveer driehonderd meter op Belgisch grondgebied raakte de bestuurder van de gestolen auto de macht over het stuur kwijt en reed daarmee een weiland in. De bestuurder en zijn passagier renden weg maar konden even later worden aangehouden. Ze hadden zich verstopt in een langs de maaskade afgemeerd vrachtschip. Een van hen had een hoofdwond welke in het ziekenhuis van Luik moest worden gehecht. De twee, beiden wonend in Maastricht en respectievelijk 18 en 19 jaar oud, werden overgedragen aan de Belgische politie.

Maastricht / Margraten, verkeerscontroles
Maandagmiddag hield de politie op de Bosscherweg ter hoogte van de Noorderbrug een verkeerscontrole speciaal gericht op tweewielers. Ongeveer 40 brom- en snorfietsen werden aan een uitgebreide controle onderworpen. Allemaal werden ze op een rollenbank gezet om de constructiesnelheid vast te stellen. Hierbij bleek dat negen voertuigen een te hoog vermogen hadden. Bij twee brommers was aan het framenummer geknoeid en deze werden in beslag genomen. De controle leverde verder nog 14 processen verbaal op vanwege kleine technische gebreken. Twee bestuurders hadden niet het vereiste bromfietscertificaat.

De politie van Valkenburg/Margraten hield gistermiddag tussen 14.30 uur en 16.00 uur een snelheidscontrole aan de Eijkerweg in Margraten. Daarbij werden 40 automobilisten betrapt op te hard rijden. De hoogste snelheid lag op 73 km per uur. De controle werd gehouden naar aanleiding van klachten uit de straat over te hard rijden. Uit deze controle blijkt dat de klachten terecht zijn. De snelheidscontrole zal binnenkort worden herhaald.

Maastricht, papiercontainers in brand.
Maandagavond vonden kort na elkaar twee kleine brandjes plaats in de wijk De Heeg. Beide keren was de (volle) papiercontainer van een milieuperron het doelwit van mogelijk dezelfde- vandalen. Het betreft de milieuperrons aan de Borghaag en de Harsteltborg. De brandweer rukte uit om het vuur te doven.

Valkenburg a/d Geul, inbraken
Afgelopen nacht werd op drie plaatsen in Valkenburg a/d Geul ingebroken te weten in een kledingzaak aan de Koningswinkelstraat waar meerdere kledingstukken werden gestolen, in een dierenspeciaalzaak eveneens in deze straat waar een complete kassa werd meegenomen en in een café aan de Geneindestraat waar de gokkasten werden opengebroken en leeggehaald. Bij alledrie de zaken werd de voordeur geforceerd om binnen te komen.