Fusieproces Cap Gemini Ernst & Young afgerond

Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young

Fusieproces Cap Gemini Ernst & Young afgerond

Utrecht, 9 januari 2001 - De integratie van Cap Gemini, Gemini Consulting en Ernst & Young Consulting is afgerond. Vanaf 1 januari 2001 kent Cap Gemini Ernst & Young een geheel nieuwe organisatiestructuur die gebaseerd is op drie pijlers: Professies, Service lines en Sectoren. Met deze nieuwe structuur wil Cap Gemini Ernst & Young een aantrekkelijke partij zijn, zowel op de arbeidsmarkt als op de markt voor management consultancy en zakelijke (ICT-)dienstverlening.

Professies
De eerste pijler van de nieuwe organisatiestructuur bestaat uit professies. Via de professies worden de talenten van de consultants optimaal ontwikkeld. Uiteraard met het doel om klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen, maar evenzeer om medewerkers uitdagende rollen en groeipaden te bieden. De professies zijn ingedeeld in de volgende categorieën: business development, strategic consulting, business solutions & systems, technology en business & systems operations.

Service lines
De volgende pijler wordt gevormd door de service lines. Binnen de service lines ontwikkelt de organisatie op horizontaal niveau (branche-overstijgend) oplossingen waarmee klanten hun innovatievermogen vergroten, hun 'time-to-market' verkorten en hun productiviteit verhogen. Hierbij wordt veelal nauw samengewerkt met diverse business partners. De volgende service lines worden onderscheiden: Connected Strategy & Transformation, Customer Relationship Management, Supply Chain Management, ERP / EEA, Support Services, Technology Consulting, Advanced Development & Integration, Application Management, Infrastructure Management, Network Integration, B2B Marketplaces, B2C Darestep, Euro en M-Commerce.

Sectoren
De derde en laatste pijler van de nieuwe organisatiestructuur zijn de sectoren. Een aantal sectoren richt zich op een bepaalde bedrijfstak, waarbij alle beschikbare kennis en ervaring op wereldwijde schaal geclusterd wordt door internationale samenwerkings-verbanden. Deze sectoren zijn: Financial Services, Public & Health, Consumer Products, Retail & Distribution en Energy & Transport. Daarnaast is een aantal sectoren gedefinieerd dat zich richt op specifieke consultancy of dienstverlening. Hiertoe behoren Services & High Growth, Strategic Consulting, Educational Services en Information Systems Management.

Afronding integratie
Volgens Henk Broeders, voorzitter van de directie van Cap Gemini Ernst & Young in de Benelux is de som van de fusie meer dan het geheel der delen: "Door de combinatie van management consultancy en innovatieve ICT-dienstverlening hebben wij onze positie in de markt duidelijk versterkt. Dankzij de fusie en de nieuwe organisatie-structuur zijn we nog beter in staat onze klanten volledige ondersteuning te bieden: van strategie en transformatie tot en met realisatie en beheer."

Medewerkers
"De medewerkers blijven de belangrijkste pijler van onze onderneming," aldus Broeders. "Ik ben dan ook zeer blij dat uit een onlangs gehouden medewerkers-tevredenheidsonderzoek blijkt dat ondanks de fusie - waarbij emoties altijd een belangrijke rol spelen - de tevredenheid onder onze medewerkers hoog is en zelfs is verbeterd ten opzichte van 1999. Ook blijkt dat de sfeer en cultuur van voormalig Ernst & Young Consulting en Cap Gemini zeer goed bij elkaar passen. Afgelopen zomer is er door de fusie tijdelijk wel extra verloop geweest onder de medewerkers van Ernst & Young Consulting. Het verloop voor de nieuwe geïntegreerde organisatie ligt nu op een acceptabel niveau. Voor het jaar 2000 bedraagt het uitstroompercentage in Nederland 17 procent, het instroompercentage bedraagt 22 procent. Van de veertig partners van Ernst & Young Consulting in de Benelux is op één na iedereen overgegaan."

NB: Het medewerkerstevredenheidsonderzoek is uitgevoerd door DESAN Marktonderzoek

Ook juridisch gefuseerd
Niet alleen organisatorisch, maar ook juridisch gezien, is de integratie afgerond. De drie fuserende partijen zijn in Nederland opgegaan in Cap Gemini Ernst & Young Nederland B.V., een volle dochter van het aan de Amsterdamse beurs genoteerde Cap Gemini N.V.

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young behoort tot de grootste management- en IT-advies-organisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs en Amsterdam. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 58.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 7,7 miljard euro (pro forma 1999). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.

Noot aan de redactie

Voor meer informatie:
Cap Gemini Ernst & Young, Marco de Ruiter, manager Communicatie & PR tel.: 030 689 6871; e-mail: (marco.de.ruiter@capgemini.nl)

Cap Gemini Ernst & Young, Bart Sikking, woordvoerder tel.: 030 689 6186; e-mail: (bart.sikking@capgemini.nl)