Reclame Code Commissie:Reclamecampagne Greenpeace misleidend

Datum nieuwsfeit: 09-01-2001
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Reclame Code Commissie honoreert klacht LTO-vakgroep 'Reclamecampagne Greenpeace misleidend'

Dinsdag 9 januari 2001 - De uitingen van Greenpeace op billboards over genetisch gemanipuleerde voeding is misleidend. Dit heeft de Reclame Code Commissie uitgesproken in een zaak, die de vakgroep LTO Vollegrondsgroenteteelt tegen Greenpeace had aangespannen. Het ging hierbij met name om een tekst op de borden over sla.

Eind vorig jaar stond op grote reclameborden een blaadje sla afgebeld met de tekst 'Uw sla blijft zo lekker lang vers omdat wij er genen van ratten in stoppen. Eet smakelijk'. Greenpeace maakt op de borden niet duidelijk, dat de voorbeelden niet aan de realiteit zijn ontleend. Daarom zijn de uitingen misleidend, zegt de Reclame Code Commissie. De commissie geeft Greenpeace het advies niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voorzitter Frans van Beerendonk van de LTO vakgroep is blij met de uitspraak, omdat actiegroepen en maatschappelijke organisaties in hun uitingen steeds verder doorschieten om de aandacht van het grote publiek te krijgen. ''Het is goed dat Greenpeace terecht wordt gewezen. Onze leden producenten voelen zich geschoffeerd en beschuldigd. Ik ben blij dat nu eens een streep wordt getrokken'.

Nadere informatie: Annette Munter (tel. 070-3382759)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)