Bedrijf dreigt gesloten te worden wegens dode dieren

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Dierenbescherming

Bedrijf dreigt gesloten te worden

11/01/01
Een milieu-ambtenaar tipte ons enige weken geleden over dode dieren op een bedrijf in Noord-Nederland. Een districtsinspecteur van de LID ging er naartoe en trof vier dode dieren aan: twee koeien en twee paarden. Een van de paarden had zichzelf opgehangen en het andere paard was onder behandeling van een dierenarts geweest, omdat het moeilijk kon eten.
Op het bedrijf vond de inspecteur verder nog veertig paarden en vijftien ongemerkte pinken. Tot slot vond hij ook nog een koe met een wond boven het oog. Dit laatste was de eigenaar 'nog niet opgevallen'. De paarden zagen er redelijk uit. Een aantal stond op beton. Er lag veel mest in de ligbox-stal. Uiteraard heeft de inspecteur proces-verbaal opgemaakt.
Onlangs vond hercontrole plaats. Er was onvoldoende verbeterd. De mest was weliswaar redelijk opgeruimd en de jonge koeien waren gemerkt, maar de paarden stonden nog steeds niet op stro. In de stal bevonden zich verder scherpe uitsteeksels, waaraan de dieren zich zouden kunnen verwonden. De eigenaar gaf aan dat er een nieuwe medewerker in dienst zou komen. Binnenkort doet de inspecteur een hercontrole. Inmiddels heeft het parket op grond van de inspectie-rapportage al laten weten het bedrijf zo nodig te zullen sluiten.