Loonstijging management onderwerp bij cao-onderhandelingen

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV BedrijvenBond

Donderdag 11 januari 2001

Loonstijging management aan de orde tijdens cao-onderhandelingen

De cao-onderhandelaars van de 23 vakgroepen van de CNV BedrijvenBond zullen dit cao-seizoen ook de loonsverhogingen van het management van bedrijven aan de orde stellen. Volgens cao-coördinator Jaap Jongejan is dit de keerzijde van de centrale aanbevelingen die vlak voor Kerstmis zijn overeengekomen tussen de vakcentrales en de werkgeversorganisaties.

Volgens Jongejan kan het niet zo zijn dat alleen de beloning van werknemers verantwoord moet stijgen. "Het uitgangspunt moet zijn een verantwoorde loonkostenontwikkeling voor iedereen werkzaam in de organisatie." Er moet dan ook naar worden gestreefd dat in de cao-onderhandelingen afspraken kunnen worden gemaakt over de hoogte van de loonstijging van het management van ondernemingen. In eerste instantie zou dit kunnen beteken dat de cao geldt voor iedereen in het bedrijf, inclusief het management.Met het aan de orde stellen van de stijging van de beloning van het management hoopt de bond meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen en wil de bond werkgevers houden aan de eerder gedane aanbeveling van de Stichting van de Arbeid over het verschaffen van informatie over de beloning van managers.

Nadere inlichtingen:

Jaap Jongejan