Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Nieuwe activiteit vraagt nieuwe stijl van managen

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Rijksuniversiteit Groningen
Zoek soortgelijke berichten
Rijksuniversiteit Groningen

Promotie

Een nieuwe activiteit vraagt een nieuwe stijl van managen

In veel bedrijfstakken verandert de markt op het ogenblik bijzonder snel. Voor ondernemingen is het daarom van levensbelang om zich voortdurend aan te passen aan deze veranderende markt. Zij ontplooien nieuwe activiteiten en lanceren producten die soms vreemd zijn aan de eigen competentie. Robert Bood onderzocht welke managementfactoren doorslaggevend zijn voor het met succes ontplooien van nieuwe activiteiten. Aan de hand van onderzoek bij een drietal kleine en middelgrote ondernemingen illustreert hij dat het opstarten en ontplooien van nieuwe activiteiten vooral een proces van organisatorisch leren is. Cruciaal in dat leerproces is het vermogen van managers om hun werk- en denkwijze ter discussie te stellen en waar nodig aan te passen. Bepalend voor het succes van ingezette veranderingen is verder de mate waarin alle managers die direct of zijdelings betrokken zijn bij de nieuwe activiteit ook daadwerkelijk participeren in de invoering van de veranderingen. Veel ondernemingen kennen tegenwoordig een ver doorgevoerde taakverdeling, waarbij iedere manager zijn eigen deelterrein beheert en weinig betrokken is bij veranderingen op andere deelgebieden. Bood pleit er daarom voor dat alle managers zich de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het opstarten van een nieuwe activiteit ook daadwerkelijk eigen maken. Alleen een oprecht beleden commitment van het management is onvoldoende. /AB

Robert P. Bood (Nieuw-Vennep, 1964) studeerde economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De eerste fase van zijn promotieonderzoek vond plaats binnen de vakgroep Bedrijfseconomie van de Faculteit der Economische Wetenschappen aan de RUG. De laatste fase - vanaf 1 september 1997 - voerde hij uit bij het Center for Organizational Learning and Change van de Universiteit Nyenrode. Momenteel is hij directeur van dit onderzoekscentrum. Daarnaast is hij als consultant verbonden aan Fairsights/GBN Europe.

Datum en tijd

donderdag 11 januari 2001, 16.00 uur

Promovendus

drs. R.P. Bood, tel. (0346)29 12 89 , e-mail: (r.bood@nyenrode.nl) (werk),

Proefschrift

Images of unfolding diversification projects

Handelsuitgave

Eburon/Delft, ISBN 90 5166 8163, prijs f 69,50

Promotor

prof.dr. P.S. Zwart

Faculteit

economische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie