Particuliere beveiliging noodzakelijk in publiek domein

Particuliere beveiliging noodzakelijk in publiek domein

Gemeenten en politieregios:
'Particuliere beveiligingsorganisaties
zijn noodzakelijk in publiek domein'

Gemeenten en politieregios vinden de inzet van particuliere beveiligingsorganisaties in het publieke domein noodzakelijk. Volgens hen komen door tijdgebrek en door gebrek aan mankracht bepaalde toezichthoudende functies in het gedrang als zij voor de uitoefening van die taken geen beroep mogen doen op particuliere organisaties. Zij vinden juist de grote flexibiliteit van particuliere organisaties en hun medewerkers van groot belang om de essentiële taken, ook in het publieke domein, te kunnen uitoefenen.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van Randon Data, een uitgave van Randon Beveiliging. Daarin komen diverse ambtenaren van gemeenten en politieregios aan het woord over de inzet en de werkwijze van particuliere organisaties in het publieke domein. Die worden ingeschakeld voor de uitvoering van toezichthoudende taken in het publieke domein. Vooral op het gebied van parkeercontroles en bij de handhaving van de milieuwetgeving zijn particuliere (beveiligings)organisaties actief.

In Randon Data komen burgemeester I. Opstelten van Rotterdam en diverse ambtenaren van de gemeenten Schiedam, Wageningen, Schouwen-Duiveland, Amsterdam en Tilburg, van de politieregio Midden-West-Brabant en van de Algemene Inspectie Dienst aan het woord. Zij wijzen erop dat de eigen organisatie door personeelsgebrek of andere prioriteitstellingen, vaak geen mogelijkheden ziet om zelf adequaat toezicht in het publieke domein uit te oefenen. Volgens Opstelten moet het kunnen dat particuliere organisaties toezichthoudende functies vervullen in het publieke domein, bijvoorbeeld bij grootschalige evenementen. Hij voegt er wel aan toe dat dat altijd onder verantwoordelijkheid van de politie moet gebeuren. 'Bij een evenement kunnen private organisaties wel degelijk een rol spelen. Dat gebeurt nu al bij voetbalwedstrijden. In sommige gevallen is dan sprake van privaat toezicht in de publieke ruimte.Ik vind het belangrijk dat dat kan, omdat de politie zich dan kan richten op haar core business.'

Haagse bemoeizucht
De Tweede Kamer en het kabinet staan lijnrecht tegenover elkaar als het gaat om de rol van particuliere beveiligingsorganisaties in het publieke domein. In het Integraal Veiligheidsprogramma van de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie klinkt de wens door om private partijen toe te staan toezichthoudende functies in het publieke domein te laten vervullen. In het parlement is daar, met uitzondering van de liberale VVD, geen animo voor. In een motie stellen PvdA, D66 en CDA dat het onderscheid tussen particuliere en publieke veiligheidszorg vervaagt. VVD-Kamerlid A. Nicolaï doet in Randon Data de opstelling van de drie fracties af als bemoeizucht. 'Ik vind het een sterk staaltje van hoe wij hier in het Haagse menen te moeten interveniëren in een praktijk waar geen problemen zijn.'

Randon Data
Randon Data is een uitgave van Randon Beveiliging in Diemen en verschijnt vier maal per jaar. Randon Data is een relatiemagazine over beveiliging en criminaliteitspreventie in het algemeen en particuliere beveiliging in het bijzonder. Het blad heeft een oplage van circa 15.000 exemplaren.

Noot voor redacties