Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Fiat komt eind januari met brandstofetiket

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Fiat maakt werk van brandstofetiket

(11 januari 2001)

Vanaf eind januari maakt de automobilist kennis met een primeur in de autowereld: het zogenaamde brandstofetiket. Dat wordt in de dealer showroom op alle auto's aangebracht om het de koper makkelijker te maken milieubewust te kiezen. Een noviteit die de merken van Fiat Auto uiteraard niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Wie meer wil weten over het nieuwe etiket kan met zijn vragen terecht in de showrooms van Fiat.

Er zit een heel verhaal achter het nieuwe brandstofetiket. Hij geeft onder andere aan hoe je de zuinigheid en milieuvriendelijkheid van een bepaald automodel mag inschalen in vergelijking met zijn concurrenten. Met verfijnde aandrijftechnieken als de JTD common-rail diesels, de FIRE-motoren en de andere ultramoderne benzinemotoren zijn Fiats niet zelden toonaangevend als het gaat om hun rendement, milieu eigenschappen en prestaties.

Hoe ziet zo'n brandstofetiket er in de praktijk uit? Als voorbeeld nemen we het etiket dat op de nieuwe Fiat Punto 1.2 komt. Een ware bestseller in de Fiat modellenlijn: de populairste krachtbron van het populairste Fiat model. In dat opzicht ook milieutechnisch van grote betekenis dus. Zelfs wanneer je over extreem gunstige scores spreekt, zet het immers geen zoden aan de dijk als er maar een paar van zulke auto's worden verkocht.

De nieuwe etikettering zal het succes van de Fiat Punto 1.2 alleen nog maar versterken, zo mag je aannemen. Hij valt namelijk in de bijzonder gunstige 'donkergroene' B-klasse. In gewoon Nederlands: hij is tussen de 10 en 20 procent zuiniger dan de gemiddelde vergelijkbare klassengenoot. In de praktijk is dat overigens een top score. Er bestaat ook een 'extra donkergroene' A categorie, maar daarin valt in principe maar een handvol auto's. Vaak dankzij bijna futuristisch te noemen en daardoor behoorlijk kostbare technieken. Terwijl de Punto 1.2 juist een heel betaalbare, compacte gezinsauto is.

Kleurcode
Inmiddels zal duidelijk zijn dat het meest in het oog springende aspect van het brandstofetiket de kleurcode is. De kleur geel (D) geeft een gemiddelde waarde aan en is dus in het midden van de kleurenwaaier te vinden. Lichtgroen (C) duidt op een verbruik tot 10 procent onder modaal en oranje en rood (E, F en G) geven vanzelfsprekend de andere kant van de medaille aan. Meer dan gemiddeld dus.

Maar er valt meer op het brandstofetiket te lezen. Zo wordt het gemiddeld verbruik van deze specifieke auto ook in cijfers aangegeven. In dit geval 5,7 liter op 100 kilometer. Ofwel 1 liter op 17,5 kilometer. Vandaar dat groene label, natuurlijk. Overigens is dat allemaal bijzonder wetenswaard om de brandstofkosten van auto's met elkaar te kunnen vergelijken.

Wie iets beter in de techniek is ingevoerd, zal zeker ook even naar de uitstoot van C02 kijken. Een waarde die overigens direct samenhangt met het verbruik en de brandstof - diesel of benzine doorgaans. Met 136 gram per kilometer valt die waarde bij de zuinige Punto 1.2 benzineversie dus ook zeer gunstig uit.

Tot zover een helder systeem. Toch is de kans groot dat er vragen ontstaan. Vooral wanneer twee auto's worden vergeleken die (op grond van hun formaat) door de overheid in verschillende klassen zijn ingedeeld. Het is immers niet uitgesloten dat je over dezelfde krachtbron spreekt, een verbruik dat in beide gevallen vrijwel identiek uitvalt, maar toch twee totaal verschillende scores moet noteren wanneer je vervolgens naar de kleurcode kijkt. En dat is op het eerste gezicht raar. Het ministerie van VROM heeft het systeem namelijk vooral ontwikkeld om auto's binnen hun eigen categorie met elkaar te vergelijken. Heb je als consument echter een Punto en een Bravo op de lijst van kandidaten staan, dan wordt het een ander verhaal. Het is dan zaak om in de showroom niet meer naar de kleurtjes te kijken, maar de exacte verbruikscijfers naast elkaar te houden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie