Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Politie beperkt inzet bij elektronische inbraakmeldingen

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

POLITIE BEPERKT INZET BIJ INBRAAKALARM De politie-inzet bij elektronische inbraakmeldingen, die gemeld worden via particuliere alarmcentrales, wordt aan strengere regels gebonden. Met ingang van 1 januari 2001 zal de politie - vooruitlopend op nieuw beleid - alleen nog reageren op meldingen als een sleutelhouder aanwezig kan zijn om het pand toegankelijk te maken voor de politie. Als de sleutelhouder binnen 15 minuten niet aanwezig is en er zijn aan de buitenkant geen verbrekingen of andere bijzonderheden, dan gaat de politie weer weg. De politie heeft hierover met de brancheorganisaties van de particuliere alarmcentrales afspraken gemaakt. Meldingen van bijvoorbeeld ongevallen en brand die bij de politie binnenkomen, zijn vrijwel altijd terecht. Dit terwijl 95 procent van alle inbraakmeldingen via een alarminstallatie loos blijkt te zijn. Op jaarbasis besteedt de Nederlandse politie een grote hoeveelheid tijd aan die loze meldingen, vergelijkbaar met 300 mensjaren, die ten koste gaat van de noodhulp en de basispolitiezorg.
De nu aangekondigde maatregel is een tussenstap. In het Beleidsplan Nederlandse Politie van het kabinet is aangegeven dat de politie meer doelmatiger moet werken. Het opvolgen van nodeloos alarm wordt daarom niet meer tot de taken van de politie gerekend. Met de branche zijn gesprekken gaande om in de toekomst alleen nog te reageren op meldingen waarvan vrijwel zeker vast staat, dat het om een echte inbraak gaat. Daarvoor zijn naast menselijke waarneming door beveiligers en buren, technische hulpmiddelen beschikbaar, zoals camera's en microfoons die op afstand worden bediend. De alarmcentrales geven dan alleen die meldingen door aan de politie, die op juistheid zijn geverifieerd en als noodhulp zijn aan te merken. Deze meldingen krijgen dan een hoge prioriteit bij de politie. De Nederlandse politie is al vele jaren in overleg met de particuliere alarmcentrales om het aantal loze alarmmeldingen terug te dringen. Vanaf 1996 worden veroorzakers van loos alarm geregistreerd en is het systeem met gele en rode kaarten ingevoerd. Een klant van een alarmcentrale die binnen drie maanden na de eerste loze melding een tweede nodeloos alarm veroorzaakt, krijgt een gele kaart als waarschuwing. Als binnen drie maanden daarna opnieuw sprake is van loos alarm, krijgt de klant een rode kaart en moet het kwartaal daarop volgend zelf eerst controleren of het alarm echt is, of dit laten doen. Alleen bij echt alarm mag de politie worden gewaarschuwd. Daarnaast is afgesproken dat alleen meldingen aan de politie doorgegeven mogen worden van alarminstallaties die door een erkend installateur zijn aangebracht. Deze afspraken hebben geleid tot een halvering van het aantal meldingen dat de particuliere alarmcentrales doorgeven aan de politie. Maar desondanks is ook daarvan nog 95 procent loos.
Den Haag, 27 december 2000.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie