Gespannen sfeer op Molukken na vele incidenten

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
Situatie Ambon / Maluku
Het is weer een lange tijd geleden dat ik weer verslaglegging geeft omtrent de situatie op de Molukken. Een van de reden is n.l. ook dat de telefoonaansluiting gedurende de maand december 2000 afgesneden is door militairen die gratis gesprekken voeren met families op Java en helaas volgen de lokale bevolking ook dit voorbeeld, met het gevolg dat de telefoonlijn steeds geblokkeerd raken en niet dat alleen, want we moeten ook aan het eind van de maand checken of onze telefoonkosten niet stijgen.

Situatie 11-01-2001
Het is alweer zover! Na de incident in Batu Gantong Dalam op 05-01 waarbij Erick Latumeten het slachtoffer van is geworden tijdens een gevecht onderling. Zijn er vandaag donderdag 11-01-2001, weer heel wat incidenten gebeurt. Vanmorgen worden een 5 tal Christenen door een groep moslims in Galungung beschoten. Een van de gewonden is dominee Nyikijuluw, 2 anderen zijn zwaargewond en weer 2 anderen zijn tot nu toe vermist. Meer nieuws hierover volgt!!!

Later in de namiddag tegen 16.00 uur wordt er weer op een speedboot vanuit Gudang Arang richting Galala beschoten. Met het gevolg 1 dode, een 7-tal personen zijn lichtgewond en 4 zwaargewonden. Meer nieuws hierover volgt!!!

Via de "Berita Daerah" van vandaag om 19.30 uur heeft de Pangdam I Made Yase meegedeeld, dat er melding is gedaan dat ca. 08.30 vanmorgen 11-01, men geprobeerd heeft desa Romeni op het eiland Teor aan te vallen. De aanvaller worden door de aanwezige militairen verhinderd. Meer nieuws hierover volgt!!!

Tevens is vandaag via de "Berita Daerah" door Kapolda Firman Gani meegedeeld, dat dr. Alex Manuputty, leider van FKM Front Kedaulatan Maluku vandaag gevangen is genomen.
Meer nieuws hierover volgt!!!

En nu wat positief nieuws!
De onrusten op het eiland Bacan sinds januari 2000 heeft ertoe geleid dat Christenen uit het eiland vluchten en gedeeltelijk in Saumlaki Maluku Tenggara Barat zijn ondergebracht. De gouverneur van Noord Maluku, Muhyi Effendie heeft aan de media gemeld dat de bevolking en de ketua2 adat van Bacan gereed zijn om de Christenen die weggevlucht zijn in Saumlaki, op te halen.
In de bahasa klinkt het veel beter n.l. " Kami masyarakat adat di kesultanan Bacan sekarang siap untuk segera menjemput saudara-saudara kita yang mengungsi akibat konflik antara kelompok di pulau Bacan" De vluchteling in Saumlaki zouden eigenlijk al in december worden verscheept met de Pelniboot Lambelo, maar werden door de bemanningsleden van de Pelniboot verhinderd. En nu eisen de ketua2 adat van Bacan dat de regering en TNI hun volle medewerkingverlenen om deze vluchtelingen veilig terug te brengen naar hun bouwgrond. Ondertussen is er melding gedaan dat ca. 468 vluchtelingen uit Noord Molukken die in Tual zijn ondergebracht. ook bereid zijn om terug te keren naar hun land van herkomst.

Situatie nu 11-01-2001

- Na de incidenten van vandaag dus weer gespannen.!
- Veel Molukse Hollanders gesignaleerd in Ambonstad.
- Er gaan ook veel Molukkers naar Nederland.

- Merpati vliegt nog steeds 4x per week naar Jakarta, 2x per week naar Tual, Dobo en Saumlaki en Sorong.

- De Pelniboten vaart ook nog steeds. Dobon Solo voor de Christenen, aanmeerplaats in Halong, en de rest Bukit Siguntang, Lambelo, Ranjani bij de grote haven in YoSudarso.

- Er is nog steeds voedsel in overvloed.

Meer nieuws volgt!!!!!

Ambon, 11-01-2001