GroenLinks organiseert discussiebijeenkomsten over zorg

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001
GroenLinks

Zorg en onderwijs: wat wil GroenLinks ermee

11 januari 2001

GroenLinks organiseert vijf regionale discussiebijeenkomsten over zorg en onderwijs. Leden van GroenLinks kunnen op deze bijeenkomsten meediscussiëren over de twee GroenLinksnota's over zorg en onderwijs die in maart aan het congres voorgelegd zullen worden.

Zorg en onderwijs blijven de komende jaren het politieke debat bepalen. De samenleving moet fundamentele keuzes maken over de inrichting, toegankelijkheid en financiering van beide sectoren. GroenLinks wil een prominente rol in dat debat spelen. Daarom schrijven partijbrede werkgroepen momenteel aan twee notas over beide onderwerpen. Het GroenLinks Partijbestuur legt deze notas in maart aan het partijcongres voor. Omdat de discussieruimte op het Congres beperkt is, organiseren we voorafgaand aan het congres vijf regionale discussiebijeenkomsten over zorg en onderwijs.

Zorg: collectieve verschraling
De welvaart kan niet op in Nederland. Het consumeren is in zichzelf een hype geworden, waarbinnen je geen product of kans mag missen. Toch gaat het niet echt goed in Nederland: op sommige terreinen kun je zelfs spreken van collectieve verschraling. Een agressief economiseren van het denken maakt van de thuiszorg een product, het ziekenhuis een ondernemer en de omgevingszorg tot een niet-relevante factor. De onvrede daarover groeit. In ons discussiestuk over de zorg gaan we in op die onvrede, en op wat we er aan kunnen doen. Want waarom heeft dit rijke land nog steeds ernstige problemen met zijn gezondheidszorg? Wat moeten we met een overvloed aan welvaart als bejaarden niet op tijd passende zorg krijgen? Als we te lang moeten wachten op een goede behandeling van een ernstige kwaal? Als verpleegkundigen en verzorgenden structureel overwerken en onderbetaald zijn?

Onderwijs: burgerschapsvorming
Ook in het onderwijs telt in toenemende mate de directe marktwaarde van scholing en kennis. Universiteiten, scholen en opleidingen zijn in die visie niet meer dan leverancier van gekwalificeerde werknemers voor de arbeidsmarkt. De GroenLinks-discussienota stelt dat deze economisering leidt tot verarming van het onderwijs. En dat is jammer, juist omdat de opkomst van de kenniseconomie nieuwe uitdagingen stelt aan ieder individu persoonlijk en aan de maatschappij als geheel. Wij denken dat onderwijs naast economisch nut (werk!) ook andere doelstellingen kent. Sociaal functioneren bijvoorbeeld, en persoonlijke ontwikkeling. Onderwijs levert, naast de opvoeding-thuis, de belangrijkste bouwstenen die mensen meekrijgen om hun leven zelf vorm te geven. Onderwijs hoort bij te dragen aan de ontwikkeling tot volwaardig burgerschap. GroenLinks wil de diverse doelstellingen van het onderwijs beter met elkaar combineren door burgerschapsvorming centraal te stellen.

Denk mee!
Om met recht van een GroenLinks-visie te kunnen spreken is draagvlak onder de eigen leden essentieel. De twee stukken over zorg en onderwijs monden uit in richtinggevende uitspraken, waarover op het congres wordt gestemd. Leden kunnen (tot 14 februari) deze richtinggevende uitspraken amenderen (zie hiervoor de congresinfo in dit Magazine).

De vijf discussiebijeenkomsten over zorg en onderwijs worden voorgezeten door de programcommissie van GroenLinks die sinds oktober vorig jaar schrijft aan het verkiezingsprogramma voor 2002. Het komend jaar gaat de commissie regelmatig het land in om de mening van de achterban te peilen. Zo zullen de komende regionale discussierondes over zorg en onderwijs bijdragen aan de totstandkoming van het uiteindelijke verkiezingsprogramma.

Aanmelden
Deelname aan de voorrondes staat open voor alle leden van GroenLinks. Het zou geweldig zijn als er uit elke lokale afdeling een paar mensen aanwezig zijn op de voorrondes! Aanmelding is gewenst, maar niet verplicht. Voor meer informatie en aanmelding: Jennifer Marsden (Landelijk Bureau): 030-2399922 of per e-mail.

Waar en wanneer?

maandag 5 februari 20.00
Maastricht, Grand Hotel lEmpéreur (Stationsstraat 2)

dinsdag 6 februari 19.30