Start ontwerpwedstrijd bedrijfs- en imagekleding

Datum nieuwsfeit: 11-01-2001

Zie ook het bericht:

Ontwerpwedstrijd beroepskleding afgelast

Ontwerpwedstrijd bedrijfs- en imagekleding van start Amsterdam, 11 januari 2001

Holland Career & Workwear, de ledensectie van MODINT waarbij zo'n 35 fabrikanten van bedrijfs- en imagekleding zijn aangesloten, wil het ontwerpen van beroepskleding meer onder de aandacht van jonge ontwerpers brengen. Daarom heeft Holland Career & Workwear een wedstrijd uitgeschreven voor pas afgestudeerde ontwerpers en eindexamenkandidaten van modeacademies. De winnaar ontvangt de Holland Career & Workwear Award in september 2001 tijdens een grote finale.

Het ontwikkelen van bedrijfs- en imagekleding is een vak apart. Aan kleding die voor het uitoefenen van het beroep wordt gedragen worden immers andere eisen gesteld. De kleding moet vooral veel draagcomfort bieden, makkelijk te reinigen zijn en geschikt zijn voor personeel van alle leeftijden en maten. Voor wie veel buiten werkt moet de kleding beschermen tegen verschillende weersomstandigheden, zoals regen, warmte, kou en wind. Vaak is het ook belangrijk dat sterke materialen worden gebruikt met verstevigingen op plaatsen waar de kleding kan schuren op tegels of scherpe voorwerpen. Verder is werkkleding vaak voorzien van veel zakken voor het bij de hand kunnen hebben van gereedschap, pen, papier, telefoon etc. En in het totaal moet de herkenbaarheid van het bedrijf maximaal tot uitdrukking komen, onder andere door het verwerken van het bedrijfslogo op ieder kledingstuk.

Deelnemers aan de wedstrijd kunnen voor twee categorieën inschrijven, te weten voor bedrijfskleding met het ontwerpen van kleding voor een hovenier m/v en voor imagekleding met het ontwerpen van kleding voor een host/hostess van een fictief bedrijf. Holland Career & Workwear wil met de Award de ontwerper onderscheiden, die de meest vernieuwende, creatieve en praktisch toepasbare bedrijfs- en imagekleding heeft ontworpen.

Een deskundige jury kiest in maart 2001 zes halve finalisten. De schetsen van de ontwerpen die de halve finale hebben bereikt worden in diezelfde maand aan de leden van HCW gepresenteerd, waarna de bedrijven kunnen 'intekenen' voor het maken van de kledingstukken. Vervolgens worden de halve finalisten in de gelegenheid gesteld hun ontwerpen te produceren bij de fabrikanten die bij Holland Career & Workwear zijn aangesloten. Op deze wijze kunnen zij gebruik maken van de bij de bedrijven aanwezige expertise en faciliteiten. Wie mee wil dingen naar de Award kan contact opnemen met Kitty van der Pijll, 020 5121451 of (vanderpijll@modint.nl)

Noot voor redacties