Samenwerking KU Nijmegen met EMBL in Heidelberg

Nijmegen, 11 januari 2001

Binnenkort eerste promotie
SAMENWERKING KU NIJMEGEN EN MOLECULAIR BIOLOGISCH ONDERZOEKSINSTITUUT

De KU Nijmegen heeft onlangs een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het European Molecular Biology Laboratory (EMBL) in Heidelberg, het internationaal toonaangevend instituut op het gebied van het moleculair biologisch onderzoek. De samenwerkingsovereenkomst biedt wetenschappers de mogelijkheid onderzoek te doen aan het EMBL en in Nijmegen te promoveren. Deze samenwerking is de eerste die het EMBL aangaat met een Europese universiteit. Het ligt wel in de bedoeling soortgelijke regelingen te treffen met enkele andere Europese universiteiten. De eerste promotie in het kader van deze samenwerking is die van drs. J.P.P. Muijrers op maandag 29 januari. Joep Muijrers beschrijft in zijn dissertatie de ontwikkeling van ET recombinantie, een nieuwe methode om DNA te kloneren in bacterieën. Deze methode is breder toepasbaar dan de huidige technieken. ET recombinatie is, gezien de fundamentele rol van het DNA in biologisch onderzoek, van groot belang voor een brede groep onderzoekers. Joep Muijrers studeerde technische chemie aan de Rheinisch Westfälische Technische Hochschule in Aken en scheikunde aan de KU Nijmegen. Van 1997-2000 was hij als onderzoeker in opleiding verbonden aan het EMBL in Heidelberg. Hij is mede-oprichter van Gene Bridges GmbH en is daar sinds december 2000 werkzaam.

EMBL
Het European Molecular Biology Laboratory (EMBL) is opgericht in 1974 en werkt samen met instellingen in zestien landen, waaronder bijna alle Westeuropese landen en Israel. Het heeft een vierledig doel: basic research in de moleculaire biologie, dienstverlening aan onderzoekers, training van staf, studenten, gastdocenten en het ontwikkelen van instrumentarium voor biologisch onderzoek. In de 25 jaar van zijn bestaan heeft het EMBL een grote impact gehad op ontwikkeling van het Europees onderzoek op het gebied van de moleculaire biologie.

Noot voor de pers:
Meer informatie over de samenwerking met het EMBL is verkrijgbaar via de afdeling Communicatie van de KU Nijmegen, tel. (024) 361 60 00. Informatie over het EMBL is te vinden op www.embl-heidelberg.de
Meer informatie over het onderzoek van Joep Muijrers is te vinden in de universitaire wetenschapsagenda januari-2, ook te raadplegen op www.kun.nl of verkrijgbaar via de afd. Communicatie van de KU Nijmegen, tel. (024) 361 60 00.
Muijrers is per email bereikbaar op: Muyrers@embl-heidelberg.de