PvdA wil meer parlementaire controle op Koninkrijksregering

Datum nieuwsfeit: 12-01-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 12 januari 2001

PVDA-INITIATIEF MAAKT ONGECONTROLEERDE
WETGEVING KONINKRIJKSREGERING ONMOGELIJK

De PvdA-fractie in de Tweede-Kamer heeft een wetsontwerp ingediend om te voorkomen dat de Koninkrijksregering regels uitvaardigt zonder dat de parlementen van Aruba, Nederland en de Nederlandse Antillen daarbij betrokken zijn.

Het Tweede Kamerlid Gerritjan van Oven heeft voorgesteld het Statuut voor het Koninkrijk te wijzigen.

Tot dusver kan de Koninkrijksregering, de Nederlandse regering samen met de gevolmachtigde ministers van Aruba en de Nederlandse Antillen, zelf beslissen of zij regelingen treft doormiddel van een Algemene Maatregel van Rijksbestuur.

Wanneer het bij Rijkswet gaat, dan worden de parlementen van de drie landen erbij betrokken. Wordt een Algemene Maatregel van Rijksbestuur uitgegeven dan worden de drie parlementen daar zelfs niet over geïnformeerd. Zo werd de uitlevering van Arubaanse en Antilliaanse onderdanen door middel van een Algemene Maatregel van Rijksbestuur geregeld. Dat gold ook voor de kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. De parlementen kwamen daar niet aan te pas.

Het kamerlid van de Partij van de Arbeid wil dat nu onmogelijk maken. Hij heeft voorgesteld dat de regering van het Koninkrijk dergelijke onderwerpen voortaan altijd eerst als wetsontwerp aan de parlementen moeten voorleggen.

Van Oven heeft het wetsontwerp vandaag op Aruba in een bijeenkomst met Arubaanse Statenleden toegelicht. Vorige week deed hij dat ten overstaan van een aantal statenleden van de Nederlandse Antillen.

Gerritjan van Oven is bereikbaar bij de Staten van Aruba onder telefoonnummer 00-297-834680