Persberichten Regiopolitie Groningen

zaterdagochtend 13 januari 2001

dagelijkse berichten

Groningen: alcoholcontroles
Afgelopen nacht zijn op diverse plaatsen in de stad Groningen alcoholcontroles gehouden. Er werden enkele tientallen bestuurders gecontroleerd. Zes automobilisten meegenomen voor een ademtest aan het bureau. Zij kregen allen een proces verbaal. De hoogst gemeten waarde werd vastgesteld bij een 50-jarige stadjer, die ruim 1.5 promille alcohol in zijn bloed had. De controles vonden plaats op de Rijksstraatweg in Haren, waar twee bestuurders een proces verbaal kregen. En op de Laan Corpus den Hoorn , Stationsweg en Vondellaan, waar de overige bestuurders een proces verbaal opliepen.

Groningen: lastige stadsbezoeker
Op de Poelestraat heeft de politie afgelopen nacht een 23-jarige man uit Steenwijkerwold aangehouden. De man viel meerdere malen cafébezoekers in de binnenstad lastig en deelde klappen uit. Toen hij door de politie op zijn gedrag werd aangesproken begon hij zich te verzetten en weigerde te vertrekken. Hij werd daarop aangehouden en ingesloten. De man, die militair is, zal worden overgedragen aan de Koninklijke Marechaussee. >

Groningen: tassen vol gestolen goederen
De politie heeft vrijdagmiddag drie inwoners van Uithuizen op het Zuiderdiep aangehouden. De drie, twee vrouwen 42 en 48 jaar oud en een 49-jarige man, waren in de Herestraat door beveiligingspersoneel betrapt op de diefstal van goederen. Op het Zuiderdiep konden ze door het personeel worden achterhaald. Daar bleek dat de verdachten acht tassen vol met allerlei gestolen goederen bij zich hadden. De verdachten zijn ingesloten voor verder onderzoek. Een vierde man zag kans te ontkomen.

Groningen: lastige ex.
In een woning aan de Zuidersingel heeft de politie vrijdagavond een 37-jarige man uit Groningen aangehouden. De man was de woning van zijn ex binnengedrongen en weigerde te vertrekken. Toen de politie kwam had hij zich op het toilet verstopt en ingesloten. Uiteindelijk kon hij daaruit worden gehaald en werd de man meegenomen naar het bureau. Na een proces verbaal voor huisvredebreuk is hij heengezonden.

Groningen: overval videotheek
Vrijdagavond werd in een videotheek aan het Helperplein een overval gepleegd. Op het moment dat de 20-jarige medewerketser alleen in de zaak stond kwam een ongeveer 20-jarige man de zaak binnen. Hij liep direct naar de kassa en bedreigde daar de vrouw met een mes. De man eiste geld en nadat de medewerkster de kas had geopend deed hij een greep in de kas en nam een paar honderd gulden weg. Hierna verdween de man weer, waarna de vrouw de politie belde. Een onderzoek in de omgeving leverde geen verdachte meer op.

Groningen: woningbrand
In een woning aan de Celebesstraat ontstond vrijdagavond ene binnenbrand. De brandweer moest de toegangsdeur van de woning openbreken om de kamerbrand te kunnen blussen. Twee kamers liepen zeer forse brand en waterschade op. Ook een lager gelegen etage liep waterschade op. Onduidelijk is hoe de brand in ontstaan. De bewoner van de uitgebrande kamer was afwezig.
De rest uit de regio komt zo

Inlichtingen afdeling Communicatie tel. 0900-8844