Gerechtshof Leeuwarden bekrachtigt vonnis tegen Greenpeace

Gerechtshof Leeuwarden bekrachtigt vonnis tegen Greenpeace
Bron: Bureau Voorlichting en Communicatie RM 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 15-01-2001

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft vrijdag een uitspraak van de arrondissementsrechtbank Assen tegen Greenpeace in hoger beroep bekrachtigd. De uitspraak betekent dat de milieu-organisatie een dwangsom van 350.000 gulden moet betalen aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij.
Greenpeace-leden bezetten in april 1998 een boorlocatie van de NAM in de Waddenzee. De NAM stapte naar de rechter en werd in het gelijk gesteld. Greenpeace moest het boorplatform ontruimen. De rechter bepaalde tevens een dwangsom van 50.000 gulden voor elke dag dat Greenpeace in gebreke zou blijven. De milieu-organisatie hield het platform tot 4 mei 1998 bezet.
In het hoger beroep stelde Greenpeace dat de NAM geen economische schade had geleden als gevolg van de bezetting, omdat er op dat moment geen boringen plaatsvonden. Volgens het gerechtshof was het echter evident dat bezettingsacties tussen boringen in economische schade opleveren. Het hof veroordeelde Greenpeace ook in de proceskosten.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AA9468
(Zie het originele bericht)