Jaarlijkse resultaten 2000 Eurostar

Datum nieuwsfeit: 17-01-2001
NMBS

17 januari 2001

Eurostar: jaarlijkse resultaten tot december 2000 Sterke stijging van inkomsten en verkoop

Minder dan twee jaar na zijn oprichting legt Eurostar Group sterke resultaten voor die een gestage groei vertonen voor heel het jaar 2000. Eurostar Group werd opgericht door de diverse Eurostar-operatoren, met name de Belgische Spoorwegen (NMBS), Eurostar Ltd (VK) en de Franse Spoorwegen (SNCF). Samen bepalen zij het commercieel beleid van de totale Eurostar-dienst. Deze groei werd gerealiseerd op een zeer competitieve markt, en ondanks de moeilijke omstandigheden waarmee de Britse treinsector eind vorig jaar werd geconfronteerd. Bovendien behield de hst op de hoofdtrajecten voor het reizigersvervoer zijn leiderspositie op de markt van het lucht/spoor-vervoer.

Financiële uitschieters

De verkoopsinkomsten voor de globale Eurostar-activiteit namen in deze periode toe met 12 % tot 667 miljoen euro (1999: 595,5 miljoen EUR - zie opmerkingen voor de redacties). Het verkoopvolume ging er ook op vooruit met een stijging van 9 % tot 7 666 000 (1999: 7 046 000). In die cijfers zijn de resultaten op de baanvakken Brussel-Lille en Paris-Calais niet inbegrepen.

Deze lovenswaardige resultaten bevestigen de aanhoudende trend van gestage jaarlijkse groei voor de Groep. Voor het volledige jaar 1999 bedroegen die cijfers +8,6 % verkoopsopbrengsten en +4 % verkoopvolume (zie opmerkingen voor de redacties).

De sterke resultaten van het eerste semester (stijging van verkoopsinkomsten in euro's met +19,4 % en +10 % voor het verkoopvolume) zetten zich ook door in het tweede semester van het jaar met 17 % meer verkoopsinkomsten en 8 % meer verkoopvolume. Die toename kwam voort uit de sterke resultaten die werden geboekt op de zakenmarkt en de uitgebreide promotie-acties voor de verkoop van toeristenformules.

Aanzienlijke stijgingen werden ook waargenomen op het stuk van de internationale verkoop (op markten buiten België, het VK en Frankrijk), met een inkomstenstijging van 28 % (in US$) en + 34 % voor het verkoopvolume.

Verbeterde prestaties

Dankzij een hele reeks product- en dienstverbeteringen, in combinatie met een verhoogde toegankelijkheid door een uitgebreid aanbod van promotietarieven en internetverkoop, kon Eurostar zijn leiderschap op de markt nog versterken.

Verbeterde producten en diensten

Zoals reeds in maart vorig jaar werd aangekondigd, heeft Eurostar een waaier initiatieven opgezet om zijn product tussen 2000 en 2003 in een nieuw kleedje te stoppen. Dan zal ook het Britse gedeelte van de hogesnelheidslijn, de Channel Tunnel Rail Link, voltooid zijn, waardoor de reistijd met 20 minuten wordt ingekort.

Het startschot voor de eerste fase werd gegeven in mei 2000. In dit stadium wil men vooral de totale reiservaring, vanaf het boeken tot de aankomst ter bestemming, verbeteren en vereenvoudigen. De eerste initiatieven waren vooral gericht op de zakenreizigers:
* verhoogde frequentie van het reisaanbod;
* check-in van slechts 10 minuten voor alle houders van een volledig flexibel ticket;

* een speciale reserveringslijn voor zakenreizigers uit het VK;
* verbeterde en consequente procedures voor het omruilen van tickets;

* verbeterde bewegwijzering en het inrichten van een business-zone in het station te Rijsel;

* parking in Brussel-Zuid, met twee dagen gratis parkeren voor de houders van een volledig flexibel eerste-klasticket;
* de eerste fase van een samenwerkingsprogramma met een nieuw cateringbedrijf, Momentum, om de maaltijdservice aan boord te verbeteren met lichtere, aangepaste maaltijden in eerste klas.

De tweede fase is gepland voor 2001 tot 2003. In deze fase worden de terminal-faciliteiten in Brussel-Zuid, Londen-Waterloo en Parijs-Noord aangepast om meer faciliteiten en een verbeterde toegang tot de zakenlounges te kunnen bieden aan alle houders van een volledig flexibel eerst-klasticket. Tijdens fase drie, vanaf midden 2001 tot 2003, wordt het interieur van de Eurostartreinen opgefrist.

Meer toegankelijk

De promotietarieven omvatten o.a. formules heen-en-terug op dezelfde dag van Brussel naar Londen voor 3000 BEF. De verkoop via Internet werd gelanceerd op eurostar.com en op de ontspanningssites theeuroguide.com voor reizigers uit het VK en eurostarplanet.com voor reizigers naar het VK.

Marktleider

De reizigersvolumes bij Eurostar bleven de hoogste op de lucht/spoor-markt voor de hoofdtrajecten Brussel/Londen/Brussel en Parijs/Londen/Parijs. Hier werd het marktaandeel aanzienlijk uitgebreid:

* Tijdens een periode van 11 maanden, tot november 2000, breidde de totale lucht/spoor-markt op het traject Brussel uit met 1 %. Het Eurostar-volume daarentegen steeg met 8 %, waardoor het marktaandeel met 3 percentpunten toenam en een totaal marktaandeel van 46 % opleverde.

* De totale lucht/spoor-markt op het traject Parijs nam toe met 7 % tijdens die elf maanden tot november 2000. Het Eurostarvolume steeg 9 %. Dat vertaalde zich in een marktaandeelwinst van 0,9 percentpunten en een totaal marktaandeel van 62,9 %.

Tijdens de eerste negen maanden van 2000 - de laatste periode waarvoor vergelijkbare cijfers beschikbaar zijn (Bron CAA) - kwamen 81,1 % van de Eurostar-treinen op tijd of binnen 15 minuten na de voorziene aankomsttijd aan, in vergelijking met 62 % voor de overeenkomstige luchtvaartroutes. Hierbij slaagde Eurostar er bovendien in om tijdens het derde trimester toch zijn volledige dienstregeling na te leven, ondanks de snelheidsbeperkingen die door Railtrack in het VK werden opgelegd. Verlengde reistijden werden gedurende die periode gestaag gereduceerd en Eurostar rijdt nu volgens normale reistijden.

In de herfst van 2000 werd er verder gesleuteld aan de Eurostar-dienstregeling, wat vooral de zakenreiziger ten goede kwam. Het eerste vertrek vanuit Londen naar Brussel werd vervroegd van 06h14 tot 05h50, en dus komt de trein in Brussel aan om 09h44 (vroeger 10h02), waardoor er meer tijd is voor afspraken in de Belgische hoofdstad. Op het traject Parijs reden de treinen met een frequentie van een half uur tijdens de avondpiek dankzij het inleggen van een trein om 17h43 vanuit Parijs, iedere weekdag.

De klantentevredenheid blijft hoog scoren, met 97% van de passagiers die Eurostar zouden aanbevelen aan vrienden, familie of collega's (Onafhankelijke studie, november 2000).

David Azema, de voorzitter en algemeen directeur van Eurostar Group verwoordde het als volgt:

"Eurostar heeft in 2000 een aanzienlijk commercieel succes geboekt. De Eurostar-inkomsten blijven stijgen en ondanks de recente operationele problemen op het Britse spoornet ben ik verheugd te kunnen melden dat het reizigersaantal sterk is toegenomen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze parallelle groei de basis is voor de ontwikkeling op lange termijn van onze activiteit. Bovendien blijft Eurostar de beste resultaten boeken op deze markt.

De voorbije twee jaar hebben we de vruchten kunnen plukken van de strategie die Eurostar Group heeft nagestreefd en onze basis van trouwe klanten heeft zich uitgebreid, zowel op het stuk van zaken- als ontspanningsreizen. Die positieve resultaten bevestigen het nut van Eurostar Group, het gecentraliseerde management met de drie Eurostar-operatoren (Eurostar (UK) Ltd met de Franse en de Belgische spoorwegen), die twee jaar geleden boven de doopvont werd gehouden. In de loop van 2000 hebben we het multi-nationale team van Eurostar Group verder uitgebreid en we kijken ernaar uit om samen met de drie spoorwegpartners die positieve trend door te zetten en naast de vele opwindende initiatieven die in de pijplijn zitten, nog meer te bieden aan onze bestaande en potentiële klanten."

Opmerkingen:

Het cijfer van de verkoopsinkomsten in Pond Sterling houdt geen rekening met wisselkoersschommelingen. Uitgedrukt in euro's, met een wisselkoers van 1,6 (gemiddeld voor 1999), steeg dat cijfer met 12 % tot 667 miljoen (1999: 595,5 miljoen euro). Zonder neutralisering van de impact van de wisselkoersen zou de toename in Pond Sterling 9 % bedragen en in euro's 18 % .

De stijging van de verkoopsinkomsten van 1998 tot 1999 met 6 % en de andere halfjaarlijkse stijgingen vermeld in de paragraaf "Financiële uitschieters" bevatten ook de wisselkoersschommelingen.

Eurostar Group bepaalt het commercieel beleid en de ontwikkeling van de dienstverlening van de globale Eurostar-activiteiten. De Eurostar-dienst wordt gezamelijk uitgebaat door Eurostar (VK), de Franse Spoorwegen (SNCF) en de Belgische Spoorwegen (NMBS/SNCB).