Nederlandse exportvoorraad vier procent groter

Datum nieuwsfeit: 17-01-2001

Nederlandse exportvoorraad vier procent groter

Het Productschap Tuinbouw (PT) heeft de exportvoorraad van uien op 1 december jongstleden geraamd op 415.000 ton. Hiermee lag er vier procent meer in opslag vergeleken met het seizoen 1999/00. De Nederlandse export van uien loopt tot nu erg goed. Vooral Engeland en een aantal Afrikaanse landen bestellen dit seizoen veel uien in ons land.

De Nederlandse handelsproductie van zaaiuien is dit seizoen volgens het PT uitgekomen op zo'n 620.000 ton. In dit cijfer is verwerkt dat een kleine 750 hectare zaaiuien door de weersomstandigheden in de herfst niet meer binnengehaald kon worden. Volgens het CBS is vorig jaar in ons land in totaal 13.244 hectare zaaiuien geoogst. Hiervan kwam gemiddeld 62 ton bruto van een hectare. In totaal is dat ruim 820.000 ton. Het PT gaat ervan uit dat na aftrek van tarra, uitval, indroging, etcetera uiteindelijk ongeveer 620.000 ton in het handelskanaal belandt. Hier tellen we de handelsproductie van de tweedejaarsplantuien bij op, zodat dit seizoen in totaal 740.000 ton beschikbaar is voor afzet. Hiervan gaat normaliter 70.000 ton naar het binnenland, zodat het restant 670.000 ton uitgevoerd moet worden.

Van half juli tot en met november in dit seizoen is al 255.000 ton Nederlandse uien geëxporteerd. Nog niet eerder in de historie gingen zoveel uien naar het buitenland in de eerste maanden van het seizoen. Vooral Engeland en een aantal landen in Zuidoost-Azië en Afrika waren goed aan de markt. Hierdoor bleef de telersprijs redelijk op peil. Volgens een inventarisatie van het productschap is de Duitse uienvoorraad op dit moment evengroot als een jaar geleden. Daarentegen zijn de oogsten in Engeland, Tsjechië en Hongarije dit seizoen kleiner uitgevallen. Over de grootte van de uienproductie in Polen zijn de meningen verdeeld, maar het PT gaat ervan uit dat daar de uien eerder geruimd zullen zijn dan een jaar geleden. Verder zijn de uienarealen in de landen van het zuidelijk halfrond (o.a. Nieuw-Zeeland en Australië) fors kleiner dan in 2000. Deze uien komen vanaf februari op de EU-markt.

Nederland: Exportvoorraad uien op 1 december

Pt x 1.000 ton