Avaya neemt VPNet over

Francine Loos
(avaya@lvtpr.nl)

AVAYA NEEMT VPNet OVER

Eerste overname van Avaya versterkt positie in datanetwerkmarkt

TER PUBLICATIE: 17 JANUARI 2001

NIEUWEGEIN - Avaya gaat het Californische bedrijf VPNet, Inc. overnemen voor een bedrag in contanten van ongeveer 120 miljoen dollar. Met de overname versterkt Avaya haar positie in de markt voor zakelijke datanetwerkoplossingen. VPNet is een niet-beursgenoteerde onderneming die oplossingen en apparaten ontwikkelt voor Virtual Private Networks.

Met een VPN kunnen bedrijven publieke netwerken, waaronder het Internet, gebruiken als flexibel en economisch verantwoord communicatiemiddel voor data- en spraakverkeer. VPN's bieden de veiligheid van een eigen netwerk en de kostenvoordelen en snelheid van ingebruikneming van een publiek netwerk. De markt voor VPN-apparatuur zal naar verwachting jaarlijks groeien met 40 procent en volgens bronnen in de industrie in 2003 4,3 miljard dollar bedragen.
VPNet, dat gevestigd is in Milpitas (Californië), werd opgericht in 1995. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt hoogwaardige VPN-oplossingen die gericht zijn op de zakelijke markt. Met het product VPNware Systems voorziet VPNet in beveiliging, hoge prestaties en optimale beheersbaarheid van een brede reeks van VPN-oplossingen.

VPNsure Managed Services Program is gericht op het uitbesteden en beheren van VPN's door service providers en bedrijven. De producten van VPNet zijn complementair aan de producten van Avaya, waardoor haar klanten kunnen beschikken over een breder aanbod van VPN-oplossingen. Avaya levert dataoplossingen waaronder Gigabit Ethernet Local Area Network-switches en routers, Wireless Local Area Network-oplossingen, Multiservice Wide Area Network-switches, beveiligingssystemen voor bedrijfsnetwerken en beheeroplossingen.
Don Peterson, President en CEO van Avaya, stelt dat Avaya met de overname haar mogelijkheden in de datanetwerkmarkt verder versterkt. "Met de producten en diensten van VPNet kunnen klanten optimaal gebruikmaken van veilige, effectieve en economisch verantwoorde VPN's."

VPNet heeft sinds de introductie in 1997 al meer dan 3.0 VPNware Systems verkocht aan klanten in 25 landen. VPNet levert haar producten in hoofdzaak via Value-Added Resellers, distributeurs, system integrators en service providers. Het bedrijf werkt samen met onder meer IBM Global Services, SBC Communications, Equant Integration Services, AT&T, NTT PC en XO Communications.

"Onze exclusieve focus op VPN's voor de zakelijke markt heeft ons in staat gesteld om voorop te lopen in deze snelgroeiende markt", zegt James E. Patty, President en CEO van VPNet Technologies. "Wij zijn enthousiast over het feit dat we onderdeel worden van Avaya en haar uitgebreide klantenkring een complete VPN-oplossing kunnen bieden, variërend van remote access, communicatie binnen de onderneming of communicatie met zakenpartners. Net als Avaya bieden wij klanten de mogelijkheid om zelf het beheer van hun communicatie te verzorgen of deze te laten beheren op basis van onze full-service outsourcing-mogelijkheden." Patty zal bij Avaya in dienst treden als Vice-President Virtual Private Networking. Bij VPNet werken ongeveer 130 mensen. Het bedrijf heeft vestigingen in Milpitas (VS), Taipei (Taiwan) en Fleet (Verenigd Koninkrijk). Meer dan een derde deel van het personeel richt zich op research & development. De overname van VPNet door Avaya, die afhankelijk is van de gebruikelijke toestemmingen, zal naar verwachting op 31 maart 2001 zijn afgerond.

Avaya
Avaya, de voormalige Enterprise Networks Group van Lucent Technologies, levert communicatiesystemen voor bedrijven, overheden en andere organisaties.
Avaya biedt oplossingen voor spraak, geconvergeerde spraak en data, Customer Relationship Management, messaging en multiservice-netwerken en netwerkbekabeling. Avaya is wereldwijd marktleider in messaging en netwerkbekabeling en marktleider in de Verenigde Staten op het gebied van bedrijfscommunicatiesystemen en call center-systemen. Dankzij een breed portfolio van diensten en producten en strategische allianties met technologie- en consultingbedrijven is Avaya totaalleverancier van complete eBusiness-oplossingen. Het hoofdkantoor van Avaya staat in Basking Ridge, N.J. (Verenigde Staten). Avaya Nederland heeft vestigingen in Nieuwegein en Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.nl