Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Aantal klanten Proximus stijgt met 59 procent in 2000

Datum nieuwsfeit: 18-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

18 Januari 2001

Proximus deed het uitstekend in 2000

In 2000 heeft Proximus het opnieuw uitstekend gedaan door in één jaar tijd 1.210.000 nieuwe klanten aan te trekken. Op 31 december 2000 telde de operator 3.277.000 klanten, wat een stijging van 59% betekent over het hele jaar. Alleen al in december 2000 verwelkomde Proximus niet minder dan 214.000 nieuwe klanten.

Klaarblijkelijk wordt de mobiele telefonie elke dag populairder bij de Belgen. Eind 1999 bedroeg de penetratiegraad van de GSM in België nog 31%. Proximus schat dat die nu al 55% bedraagt. Men verwacht dat die tendens zich in 2001 zal voortzetten waardoor de penetratiegraad van de GSM tegen eind 2001 tussen 69 en 73% zou moeten liggen.

In het kader van de spectaculaire groei van de mobiele telefoniemarkt heeft Proximus een uitzonderlijk jaar achter de rug: er kwamen in 2000 maar liefst 1.210.000 nieuwe klanten bij, wat het totaal aantal Proximus-klanten op 3.277.000 bracht op 31 december 2000. Ter herinnering: op 31 december 1999 telde Proximus 2.067.000 klanten. In december 2000 verwelkomde Proximus 214.000 nieuwe klanten, d.w.z. 38.000 meer dan in december 1999. Op basis van haar eigen resultaten en analyses schat Proximus haar marktaandeel op meer dan 58 %.

Het jaar 2000 werd gekenmerkt door de intrede van het Wireless Application Protocol (WAP) en de Information Services, die Proximus als eerste invoerde, maar de opmerkelijkste gebeurtenis in 2000 was ongetwijfeld de snelle groei van de SMS-berichten. Tussen december 1999 en december 2000 is het aantal door Proximus-klanten verstuurde SMS-berichten gestegen van 10 miljoen naar bijna 90 miljoen.

SMS is een eenvoudige, directe en discrete vorm van mobiele communicatie die vooral bij jongeren erg in trek is, zoals blijkt uit een in opdracht van Proximus gevoerde enquête die peilde naar het gebruikersprofiel. Zo zeggen 92 % van de ondervraagde 15 tot 18-jarigen dat ze gebruik maken van SMS. Dat aantal stijgt zelfs tot 94 % bij de 19 tot 24-jarigen om vervolgens weer te zakken met het stijgen van de leeftijd: 66% van de categorie 25-34 jaar, 51% van de 35-44 jaar, 41% van de 45-54 jaar en 25% van de 55-64 jaar zeggen dat ze deze nieuwe vorm van communicatie gebruiken.

De stijging van het aantal klanten en het succes van de SMS-berichten hebben uiteraard een positieve impact op de omzet van Proximus. In 2000 overschreed de omzet de 1,561 miljard Euro (meer dan 63 miljard BEF), d.w.z. een stijging van meer dan 30% in vergelijking met 1999. De investeringen zijn met meer dan 15% gestegen en bedragen nu meer dan 297 miljoen Euro (meer dan 12 miljard BEF).

Het GPRS-netwerk van Proximus is klaar

In 2001 verwacht Proximus opnieuw een stijging van de Belgische mobiele telefoniemarkt. Tegen eind 2001 zou de penetratiegraad van de GSM tussen 69 en 73% bedragen. 2001 zal ook het jaar zijn van de intrede van een nieuwe technologie: de Generalized Packet Radio Services (GPRS).

GPRS (General Packet Radio Services) vormt een fase tussen de huidige GSM-standaard (Global System for Mobile communications) en de zogenaamde derde generatie in het UMTS-formaat (Universal Mobile Transmission System). GPRS biedt een grotere bandbreedte en de mogelijkheid tot een permanente internetverbinding op een mobiele telefoon. Door deze continue verbinding en een betere inrichting van het GSM-netwerk kunnen zowel particuliere als professionele klanten gebruik maken van allerlei nieuwe diensten.

Proximus heeft intussen de ontwikkeling van de GPRS-technologie op het volledige netwerk beëindigd. Na tests in Remote LAN (toegang tot bedrijfstoepassingen zoals E-mail, Kalender en Intranet) lanceert Proximus op 29 januari e.k. een nieuwe precommerciële testfase met 240 gebruikers met betrekking tot WAP-toepassingen die via een mobiel GPRS-toestel kunnen worden geraadpleegd. Met deze nieuwe trial zou Proximus het commerciële GPRS-aanbod nog moeten kunnen verbeteren. De commerciële lancering van GPRS wordt verwacht in de loop van het eerste semester van 2001.

Tenslotte bevestigt Proximus haar kandidatuur voor het verkrijgen van een UMTS-licentie, de 3de mobiele telefonie generatie. Deze licenties worden toegekend in de loop van de maand maart in het kader van een veilingsprocedure georganiseerd door de Belgische regering en het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT).

Proximus is het eerste dualband 900-1800 MHz netwerk dat in België actief is waardoor ze meer capaciteit en een betere kwaliteit inzake verbindingen kan bieden aan haar talrijke klanten. Proximus, die in 1994 werd gelanceerd, biedt haar hoogkwalitatieve diensten aan meer dan 99% van de Belgische bevolking aan.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie