Vlaamse Dewael wil betere samenwerking met Franse grensregio

MINISTER PATRICK DEWAEL

MINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING

DONDERDAG 18 JANUARI 2001

Vlaams minister-president Patrick Dewael bepleit meer samenwerking met Nord/Pas-de-Calais

Tijdens een eendaags bezoek aan de Noordfranse regio Nord/Pas-de- Calais heeft Vlaams minister-president Patrick Dewael een warm pleidooi gehouden voor meer samenwerking tussen Vlaanderen en die Franse grensregio.

Dewael benadrukte dat in het Europa van vandaag de samenwerking tussen grensregio's van groot belang is. Hij noemde goede banden tussen Rijsel en zijn omgeving niet alleen cruciaal voor West- Vlaanderen, maar ook van levensbelang voor geheel Vlaanderen.

Voor de samenwerking tussen Vlaanderen en Noord-Frankrijk wil Dewael concrete resultaten bereiken op het vlak van kusttoerisme en werkgelegenheid. De Vlaamse minister-president hoopt dat binnen afzienbare tijd de kusttramverbinding tussen Duinkerke en De Panne kan worden ingehuldigd. Een kustbus tussen beide badsteden bewees de voorbije jaren dat die verbinding economisch rendabel is.

Dewael verklaarde in Rijsel dat er een versterkte intergouvernementele samenwerking tussen Noord-Frankrijk en Vlaanderen tot stand moet worden gebracht op het vlak van beroepsopleiding, navorming, arbeidsbemiddeling, taal- en bedrijfsstages. Het moet voor Noordfranse werkzoekenden mogelijk worden gemaakt om stages of cursussen te volgen in West-Vlaanderen en omgekeerd.

De Vlaamse minister-president maakte van zijn bezoek aan Rijsel gebruik om duidelijk te maken dat de communautaire verhoudingen tussen Vlamingen en Walen in België sedert het aantreden van de nieuwe regeringen flink zijn verbeterd. ,,Ik ben me ervan bewust dat die nieuwe situatie nog altijd niet is doorgedrongen in het buitenland'', zei Dewael. ,,Daarom wou ik de Noord-Fransen die boodschap zeker niet onthouden''.

Voor meer informatie: Bart Tommelein, woordvoerder van minister- president Patrick Dewael, tel. 02/553.29.32 e-mail: (persdienst@vlaanderen.be).