Overbruggingskrediet voor Casas Media

Bedrijfsfonds voor de Pers

Overbruggingskrediet voor Casas Media
19-jan-01
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten aan Casas Media B.V., uitgever van de Weekkrant Suriname en de Landelijke Allochtonenkrant, een overbruggingskrediet te verstrekken in het kader van een lopend reorganisatieproject. Het besluit houdt in dat een krediet van 250.000,- onder voorwaarden beschikbaar wordt gesteld. Bij besluit van 23 november 1999 kende het Bedrijfsfonds Casas Media een uitkering toe van ten hoogste 154.850,- voor een promotiecampagne in de jaren 1999 en 2000. Deze campagne was onderdeel van een project dat tot doel had de levensvatbaarheid en het zelfstandig laten voortbestaan van de Landelijke Allochtonenkrant te garanderen en de krant aantrekkelijker te maken voor lezers en adverteerders. Vorig jaar diende Casas Media een project in met een aantal aanvullende maatregelen en vroeg om aanvullende financiering om aan gestegen productie- en personeelskosten het hoofd te kunnen bieden. Naar de mening van het Bedrijfsfonds boden die voorgenomen maatregelen onvoldoende uitzicht op een rendabele exploitatie. Daarentegen stond en staat het voor het Bedrijfsfonds niet vast dat een rendabele exploitatie van de Landelijke Allochtonenkrant in de toekomst tot de onmogelijkheden behoort. Het Bedrijfsfonds besloot derhalve aan Casas Media een overbruggingskrediet te verstrekken, om hen in de gelegenheid te stellen een project in te dienen dat uitzicht zou bieden op een rendabele exploitatie. Daar de Landelijke Allochtonenkrant bedrijfseconomisch zeer verweven is met de Weekkrant Suriname en de continuïteit van beide bladen derhalve gevaar loopt, is tevens besloten dat het project betrekking dient te hebben op beide bladen. Het besluit het overbruggingskrediet te verstrekken is gebaseerd op artikel 130 van de Mediawet, dat de mogelijkheid biedt financiële steun in de vorm van een krediet te verstrekken indien de continuïteit van een persorgaan in gevaar is.