Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond: verbod ongevraagde SMS-reclame

Datum nieuwsfeit: 19-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

SMS-sex is in strijd met de reclamecode

Consumentenbond wil verbod op ongevraagde reclame via mobiele telefoon

"Wil jij mij bellen? 0906-...". Dat is de tekst van een SMS-bericht dat heel veel Nederlanders eind vorig jaar op hun mobiele telefoon ontvingen. Het bleek te gaan om ongevraagde reclame voor een sexlijn. De Consumentenbond heeft onmiddellijk aan de bel getrokken bij de Reclame Code Commissie en is in het gelijk gesteld: deze vorm van reclame maken is in strijd met de reclamecode.

De Reclame Code Commissie is duidelijk in haar oordeel: de commissie beveelt de afzender van de SMS-sex om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Het is niet duidelijk dat het gaat om reclame. Het is voor de ontvanger niet bekend wie het bericht verstuurt. Weinig mensen zullen doorhebben dat het hier gaat om een pornolijn. En het bericht is ook verstuurd aan minderjarigen.

Een letterlijk citaat uit de uitspraak van de commissie: "Door onverhoeds en ongevraagd door middel van een zo persoonlijk gericht en direct medium als een SMS-bericht de ontvanger daarvan te verzoeken om een sexlijn te bellen zonder duidelijk te maken dat het om een sexlijn gaat, wordt het vertrouwen in reclame geschaad."

De Consumentenbond is blij met de uitspraak van de Reclame Code Commissie en verwacht dat de opvatting van de commissie ook geldt ten aanzien van niet-pornobedrijven.

De Consumentenbond blijft bij de politiek lobbyen voor een wettelijk verbod op ongevraagde reclame via SMS. Rond de jaarwisseling kregen Nederlanders massaal ongevraagd een tekstbericht op hun mobiele telefoon met een nieuwjaarsgroet en een verwijzing naar een horoscooplijn. Het voorbeeld van de sexlijn wordt dus gevolgd. En inmiddels hebben ook andere bedrijven zich gestort op reclame maken via SMS. Het lijkt een trend te worden en de Consumentenbond is daar fel op tegen. Er is voor consumenten namelijk geen enkele mogelijkheid om zich te verzetten tegen ongevraagde SMS-reclame, zoals dat wel kan bij brievenbusfolders.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie