Televisiedocumentaire laat nieuwskeuze zien van NOS-journaal

Datum nieuwsfeit: 23-01-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Achter het Journaal

De televisiedocumentaire 'De onzichtbare werkelijkheid' laat zien wat de ingrediënten zijn, die leiden tot de keuze wat wel en niet nieuws is. Pieter Fleury volgt NOS Journaal-verslaggever Gerri Eickhof in Bosnië, aanwezig voor filmopnamen op twee herdenkingen van respectievelijk moslims en Serviërs. De documentaire maakt deel uit van de IKON-serie 'De Tien Geboden' en wordt op woensdag 31 januari uitgezonden. 'De onzichtbare werkelijkheid' werd reeds vertoond tijdens de algemene ledenvergadering van de sectie Freelance op 13 januari. Fleury filmde zes dagen op de redactie van het NOS Journaal en acht dagen in Bosnië. Illustrerend is de vraag van Fleury aan Eickhof wat bepaalt waarom een nieuwsitem wel of niet wordt meegenomen. Mooie plaatjes blijken niet genoeg te zijn. Soms is die keuze echter trivialer dan verwacht. Het niet uitzenden van een item kan het gevolg zijn van een haperende verbinding; of het kan de 'jongste journalist' zijn, die zijn oudere collega gretig te hulp schiet en pardoes het benodigde beeld wist.