Kamerlid Wijn geschokt over impact spionagesysteem

Datum nieuwsfeit: 23-01-2001
Bron: CDA
CDA

Joop Wijn: investeren in versleutelingssoftware, ter bescherming van staatsgeheimen

Tweede Kamerlid Joop Wijn is ervan overtuigd dat het spionagesysteem 'Echelon' echt bestaat en zegt geschokt te zijn over impact dit systeem kan hebben. "De afluistercapaciteit is ontzettend groot".

"Meer dan sterke aanwijzingen voor bedrijfsspionage" Joop Wijn heeft er geen bezwaar tegen wanneer 'Echelon' wordt gebruikt in de strijd tegen het (internationaal) terrorisme. Er zijn echter ook "meer dan sterke aanwijzingen dat 'Echelon' voor bedrijfsspionage wordt gebruikt en dat vitale bedrijfsinformatie aan Amerikaanse ondernemingen in bijvoorbeeld de luchtvaartindustrie, is en wordt doorgespeeld."

Internationale afspraken nodig
Volgens Joop Wijn moeten er nu twee dingen gebeuren. "Er moet zowel binnen Europa als met de Verenigde Staten internationale afspraken over de bescherming van privacy en informatie worden gemaakt. Daarnaast moeten we gaan investeren in versleutelingssoftware, ter bescherming van onze staatsgeheimen." Met behulp van versleutelingssoftware kan belangrijke informatie worden beveiligd.

"Politiek is stuk macht kwijtgeraakt"
Tenslotte meent Joop Wijn dat de politiek door de informatie- en communicatie-technologie en de verminderde relevantie van fysieke grenzen een stuk van haar macht is kwijtgeraakt.