Verwijdering reclameborden Hoogeveen vooralsnog van de baan

Datum nieuwsfeit: 23-01-2001

Hoge Raad der Nederlanden

Verwijdering reclameborden langs A 28 vooralsnog van de baan
Bron: Rechtbank Assen

Datum actualiteit: 23-01-2001

Autobedrijf Doorten uit Pesse heeft eind 1997 van de voormalige gemeente Ruinen toestemming gekregen om twee reclameborden te plaatsen langs de A28. Na de gemeentelijke herindeling van 1 januari 1998 staan de borden op het grondgebied van de gemeenten De Wolden en Hoogeveen. Beide gemeenten hebben de vergunning met ingang van 1 juli 2001 ingetrokken, omdat de borden het landschap zouden ontsieren. Doorten is het er niet mee eens dat de borden weg moeten en heeft zich tot de rechtbank gewend.
Volgens de bestuursrechter hebben de gemeenten onvoldoende rekening gehouden met de belangen van Doorten, maar zijn zij in beginsel wel bevoegd om de vergunning voor de borden met ingang van 1 juli 2001 in te te trekken. Beide gemeenten zullen dan wel met een deskundigenrapport moeten onderbouwen dat er inderdaad sprake is van schadelijkheid voor de schoonheid van het landschap en dat daaraan niet door het stellen van voorwaarden kan worden tegemoet gekomen. Zij zullen met een nieuw besluit moeten komen. De besluiten die nu zijn genomen, zijn door de rechtbank vernietigd.

Zie ook de bijbehorende uitspraak met ELRO-nummer: AA9593

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AA9592