Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Commissiebijeenkomst verplaatsing Tor Line naar Maasvlakte

Datum nieuwsfeit: 24-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Rotterdam
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Rotterdam

Tor Line naar Maasvlakte

De Rotterdamse raadscommissie Haven en Economische Zaken bespreekt woensdag 24 januari aanstaande het voorstel over de verplaatsing van DFDS Tor Line naar de Noordwesthoek van de Maasvlakte en daarvoor benodigde investering van ruim 57 miljoen gulden. Tor Line is een van de belangrijkste roll on/roll off-rederijen in de Rotterdamse haven en is momenteel gevestigd op twee locaties in de Waalhaven.

Het bedrijf zit aan het plafond van zijn capaciteit en kan in dit gebied niet uitbreiden. Omdat bovendien slechts een tijdelijke milieuvergunning is afgegeven, is verplaatsing noodzakelijk. Van de verschillende locaties die in het havengebied, Schiedam en Moerdijk zijn onderzocht bleek de kop van de middenpier van de Noordwesthoek op de Maasvlakte het meest geschikt.
Op het 20 ha grote terrein kan binnen drie jaar een terminal voor Tor Line gerealiseerd zijn. De basis-infrastructuur à ruim fl. 57 miljoen komt voor rekening van het Gemeentelijke Havenbedrijf Rotterdam (GHR). Hiervoor worden onder meer een kadeconstructie en afmeervoorzieningen aangelegd. Tor Line investeert zelf onder meer in de beweegbare delen van de ro-/ro-steigers. De publieke en private investeringen hebben gezamenlijk een werkgelegenheidseffect van circa duizend arbeidsjaren. De GHR-investering wordt terugverdiend uit de huuropbrengst, kadegeld en zeehavengeld.

De middenpier van de Noordwesthoek is voor de ro-/ro-rederij een aantrekkelijke locatie, direct "achter de voordeur" van de haven, waar ook de PO11-plant van Lyondell/Bayer wordt gebouwd. Er is voldoende ruimte biedt voor een snelle verkeersafwikkeling, ook voor spoor en binnenvaart. De plek is niet geschikt voor de deepsea containersector. Het is wel één van de laatste relatief grote kavels die nog in de haven beschikbaar is. Met de investering wordt Tor Line behouden en blijft Rotterdam ook in het ro-/ro-verkeer (met andere spelers als P&O North Sea Ferries en Stena) een complete haven. De ro-/ro-sector groeit de komende jaren naar de verwachting zo'n vijf procent per jaar.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie