Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Vertrouwen van consument in economie gedaald volgens CBS

Datum nieuwsfeit: 24-01-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
Zoek soortgelijke berichten
CBS

Consumentenvertrouwen gedaald

Het vertrouwen van de consument in de economie is in januari 4 punten lager dan in december. Als rekening wordt gehouden met seizoeninvloeden bedraagt de daling zelfs 10 punten. Het oordeel over het economisch klimaat is minder positief dan voorheen. De koopbereidheid neemt af, met name doordat consumenten de tijd minder gunstig achten voor het doen van grote aankopen. Volgens de nieuwste cijfers van het CBS blijft het oordeel van de consument over zijn eigen financiën onverminderd positief.

Oordeel economisch klimaat negatiever
De consument beoordeelt in januari het economisch klimaat minder gunstig dan in december. Vooral de verwachting voor de komende twaalf maanden verslechtert. Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden is iets positiever dan vorige maand. Wanneer echter rekening wordt gehouden met seizoeninvloeden, is sprake van een negatiever oordeel over het afgelopen jaar.

Koopbereidheid loopt terug
De koopbereidheid is in januari lager dan een maand eerder, zeker als rekening wordt gehouden met seizoeninvloeden. Dit hangt geheel samen met het feit dat de consument de tijd duidelijk minder gunstig acht voor het doen van grote aankopen. Daarbij gaat het om de aanschaf van bijvoorbeeld koelkasten, televisies en computers.

Oordeel financiële positie stabiel
Het oordeel over de eigen financiële situatie is stabiel. Zowel over de afgelopen als over de komende twaalf maanden blijft de consument onverminderd positief. Het aantal consumenten dat vindt dat er sprake is van een verbetering is ruim groter dan het aantal dat een verslechtering aangeeft.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen. De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten. Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid. Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie