Pvda-fractie tegen gebruik met uranium verarmde munitie

Datum nieuwsfeit: 24-01-2001
Partij van de Arbeid

Den Haag, 24 januari 2001

PVDA-FRACTIE WIL STOPZETTING VAN GEBRUIK MET URANIUM VERARMDE MUNITIE

De Tweede-Kamerfractie van de PvdA vindt dat de NAVO voorlopig geen gebruik meer moet maken van munitie die verarmd uranium bevat. PvdA-kamerlid Albayrak zal hierop bij het kabinet aandringen tijdens het algemeen overleg dat hierover plaatsvindt. Voordat dit type munitie weer gebruikt kan worden, is meer inzicht in de precieze gevaren noodzakelijk.

Zolang de NAVO gebruik blijft maken van munitie met verarmd uranium speelt dit wat Albayrak betreft een zwaarwegende rol bij de besluitvorming over deelname aan vredesmissies. Hoewel Nederland zelf geen munitie gebruikt die verarmd uranium bevat, kunnen Nederlandse militairen wel worden blootgesteld aan verarmd uranium dat is afgeschoten door ander NAVO-partners. In de politieke besluitvorming moet de veiligheid van Nederlandse militairen een doorslaggevende rol spelen. Albayrak: "Bij onduidelijkheid of onvolledige informatie zal in alle gevallen moeten worden afgezien van het inzetten van militairen op plaatsen waar projectielen zijn ingeslagen."

Voor meer informatie: Nebahat Albayrak 070-318 2782