Tweede Poeziemarathon in Groningen

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001
Persbericht, 19 december 2000

Met optredens van Gerrit Komrij, Rutger Kopland, Diana Ozon, Tsjebbe Hettinga, Willem Jan van Wijk, Peter Holvoet Hansen, en vele, vele anderen:

TWEEDE POEZIEMARATHON IN GRONINGEN

Op donderdag 25 januari 2001 vindt voor de tweede keer de Landelijke Gedichtendag plaats. In het hele land zal poëzie die dag een belangrijke plaats innemen. Maar de stad Groningen spant de kroon met de 24-uurs PoëzieMarathon.

Na het succes van de PoëzieMarathon van vorig jaar, die min of meer spontaan ontstond en georganiseerd werd, heeft de initiatiefgroep besloten voortaan degelijker te werk te gaan. Belangrijke stap daarbij was het oprichten van een stichting die beter in staat is om volgens een begroting te werken. Ook werd er een comité van aanbeveling gevormd.

Het doel van de stichting is er voor te zorgen dat er op donderdag 25 januari van 0.00 tot 24.00 uur continu iets met poëzie te beleven is. Bovendien zullen alle evenementen gratis toegankelijk zijn. Boekhandels, bibliotheken, de Schrijversschool, omroepen, horeca en andere literaire organisaties slaan de handen ineen om 24 uur lang op verschillende plekken in de stad een poëzieprogramma te brengen. Vele facetten van poëzie komen hierbij aan de orde.

Het laatste nieuws rond de ontwikkelingen van het programma is bijna dagelijks te volgen op de speciale website: www.poeziemarathon.nl. Verder brengt deze site naast een terugblik op vorig jaar het meest complete overzicht van poëzie in Groningen.

Zelf organiseert de stichting de opening en de slotmanifestatie. We openen met een in opdracht vervaardigd filmpje van de Hobbyrockers (een 8-mm filmclub rond Meindert Talma) waarin de theatrale poëzievoordracht op de hak wordt genomen. Daarnaast treden Diana Ozon en de RUG-huisdichters op. Dit evenement vindt plaats in de Silo aan de Achterweg.

De slotmanifestatie in Huis De Beurs wordt ook dit jaar weer bijzonder: o.a. Peter Holvoet Hansen, Tsjebbe Hettinga en Gerrit Komrij (dichter des vaderlands) zullen een optreden verzorgen

Informatie op de website: www.poeziemarathon.nl

postadres: Postbus 216, 9700 AE Groningen
telefoonnummer:
050-5271332 (Uitgeverij Passage)
050-8507162 (Schrijversschool)

bestuur / organisatie:
Anton Scheepstra, Rense Sinkgraven, Tjeerd Bruinja, Bart FM Droog, Tjitse Hofman

Comité van Aanbeveling:
J.G.M. Alders, Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen G.J. Dorleijn, hoogleraar moderne letterkunde
G. Laan, hoofdredacteur Nieuwsblad van het Noorden M. Zeeman, schrijver / criticus