Publicatie 'Daglichtsystemen en visueel comfort'

Rotterdam, 22 januari 2001

Visueel comfort van energiezuinige
daglichtsystemen in kaart gebracht

Daglichtsystemen zoals light shelves, horizontale lamellen en anidolische systemen zijn met het oog op lager energiegebruik ontwikkeld om het daglicht dieper in gebouwen te laten doordringen. Het blijkt echter dat gebruikers het visuele comfort binnen belangrijker vinden dan zuinigheid met energie. De nieuwe publicatie 'Daglichtsystemen en visueel comfort' van Stichting Bouwresarch (SBR) en Stichting ISSO biedt diverse methoden om het visuele comfort te bepalen.

Daglichtsystemen zijn energiezuinige gevelvoorzieningen waardoor in vertrekken langer van daglicht gebruik kan worden gemaakt en minder snel de verlichting aan hoeft. Dat kan tot een forse energiebesparing leiden. Deze aanpassingen in het raamvlak zijn ontworpen om het daglicht dieper in het vertrek te brengen, zonlicht te weren en binnen een uniformere lichtverdeling te realiseren. Daglichtsystemen beïnvloeden het binnenklimaat zowel in positieve als in negatieve zin. Wordt iemand namelijk verblind door direct of indirect licht via de aangebrachte gevelvoorziening, dan leidt dat tot irritaties en vermindering van de productiviteit. Men zal dan maatregelen treffen door bijvoorbeeld het licht aan te doen. Dat betekent dat visueel comfort een van de belangrijkste aspecten is waarop daglichtsystemen getoetst moeten worden. Bij het ontwerpen van gebouwen moet daarmee meer rekening worden gehouden.

Nieuw onderzoek gebundeld
Tot voor kort was over de invloed van daglichtsystemen op de kwaliteit van ruimten weinig informatie beschikbaar. 'Daglichtsystemen en visueel comfort' van Stichting Bouwresearch en Stichting ISSO is de eerste publicatie die recent ontwikkelde methoden bundelt en bedoeld voor iedereen die bij het ontwerpen van gebouwen is betrokken, zoals architecten, bouwkundig ingenieurs, verlichtingsadviseurs en bouwfysici. De handleiding biedt diverse methoden die door hen kunnen worden gebruikt om het visuele comfort en het energiegebruik voor de kunstverlichting in dagverlichte ruimten te bepalen. Het rapport geeft informatie over de eisen die aan visueel comfort moeten worden gesteld, op welke wijze kan worden getoetst of daaraan wordt voldaan en hoe criteria voor visueel comfort worden meegenomen bij het voorspellen van het energiegebruik voor kunstverlichting.

Noot voor redacties