Alarmbel rinkelt voor Europese internetbedrijven

De alarmbel rinkelt voor Europese internetbedrijven

25 januari 2001
De alarmbel rinkelt voor Europese internetbedrijven

Veel Europese internetondernemers besteden nauwelijks aandacht aan de juridische risicos die aan hun activiteiten kleven, zonder zich van de mogelijke gevolgen daarvan bewust te zijn. Deze waarschuwing komt van Landwell, de wereldwijde juridische partner van PricewaterhouseCoopers, en staat in het vandaag verschenen rapport getiteld 'Time for law and order: European dotcoms and the law'. Dit is het eerste rapport in zijn soort dat sinds de beurscorrectie van de technologiefondsen is uitgebracht.

De laatste jaren zijn er minstens 10 belangrijke regelgevende initiatieven genomen, veelal op Europees niveau, die de e-business sector rechtstreeks zullen treffen. Desalniettemin zegt 20% van de 100 internetbedrijven die aan het onderzoek hebben meegedaan (in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland) zich absoluut geen zorgen te maken over welk juridisch risico dan ook.

Ironisch genoeg is voor de meeste beginnende internetbedrijven de intellectuele eigendom die in hun merknaam ligt besloten nog het meest concrete, en veelal ook het enige activum dat ze bezitten. Het is dan ook ronduit verbijsterend dat maar liefst 30% van deze bedrijven hun handelsmerk op hun thuismarkt niet blijkt te beschermen. Verder maakt minder dan de helft in het buitenland gebruik van een gedeponeerd handelsmerk en amper 20% van een geregistreerd octrooi, terwijl internetbedrijven ook buiten de jurisdicties waarin ze zijn gevestigd uiterst kwetsbaar zijn voor inbreuk door derden.

Ondanks het feit dat de meeste websites regelmatig vanuit het buitenland worden bezocht, vertonen internetbedrijven een verontrustende zelfgenoegzaamheid inzake de meest elementaire juridische aspecten. Meer dan de helft van de internetbedrijven in het onderzoek heeft een website die vanuit meer dan 10 landen wordt bezocht, maar 35% laat zich niet adviseren over de internationale rechtsgeldigheid van de contracten die ze on-line afsluiten. Uit het rapport blijkt dat de rechten van de consument voortdurend worden genegeerd.

Internetbedrijven lopen dus niet alleen het risico dat hun merknaam wordt beschadigd, maar kunnen ook voor de rechter worden gesleept in procedures die hun de kop kunnen kosten. Een kwart van de onderzochte bedrijven voldoet niet eens aan de meest basale criteria voor gezond financieel beheer, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de bestuurders van deze bedrijven in geval van insolventie persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gehouden op basis van wanbeleid of onrechtmatig handelen.

Kees Stuurman, partner en hoofd e-business bij Landwell Nederland, zegt hierover het volgende:
'De nieuwe economie moet nog veel leren van de oude. Geen enkele onderneming kan het zich veroorloven de juridische risicos die ze loopt te negeren. Dat geldt voor internetbedrijven misschien des te sterker vanwege de veelal immateriële aard van hun activa. Dit onderzoek heeft een aantal zorgwekkende feiten aan het licht gebracht, en dat terwijl ruim 70% van de deelnemende bedrijven vol vertrouwen is dat ze alle juridische risicos in het buitenland onder controle heeft. Het serieus aanpakken van juridische vraagstukken kan bedrijven helpen de waarde van hun onderneming te vergroten. Het verwaarlozen van de juridische risicos kan bovendien leiden tot zeer negatieve gevolgen; zo hebben de eerste problemen zich al aangediend bij 10% van de onderzochte bedrijven'.

Stuurman benadrukt dat het voor Europese internetbedrijven die willen overleven, laat staan nog enig concurrentievoordeel willen behouden, hoog tijd is dat ze zich bewust worden van de juridische werkelijkheid.

De houding ten opzichte van een aantal vraagstukken verschilt per land. Voorbeelden:
&61623; Vooral Nederlandse en Duitse bedrijven lopen het risico dat er op hun thuismarkt inbreuk wordt gepleegd op hun handelsmerk. &61623; Slechts ongeveer een derde van de Duitse en Franse internetbedrijven hanteert in het buitenland een gedeponeerd handelsmerk, vergeleken met 75% van hun in het Verenigd Koninkrijk gevestigde tegenhangers.
&61623; Met name Franse en Nederlandse internetbedrijven lijken zich nauwelijks te realiseren hoe belangrijk het is hun domeinnaam in het buitenland te laten registreren.

Het rapport bevat verder een aantal zeer bruikbare overlevingstips voor de Europese internetbedrijven.

Kees Stuurman:
'De recente stroom berichten over bekende internetbedrijven die in de problemen zijn gekomen, is een teken aan de wand: korte-termijnfinanciering en naamsbekendheid zijn niet voldoende om te overleven. Daarvoor is het minstens zo belangrijk de waarde in je onderneming vast te leggen, je risicos te beperken en je klanten goed te verzorgen'.

Andere bevindingen van het onderzoek zijn onder meer: &61623; Voor één op de vijf internetbedrijven heeft beperking van de aansprakelijkheid bij internationale klantencontracten weinig of geen prioriteit.
&61623; Bijna 90% van alle internetbedrijven maakt zich geen zorgen website.
&61623; 40% heeft zijn domeinnaam op de markten buiten de eigen jurisdictie niet laten registreren.
&61623; Bijna 80% van de onderzochte internetbedrijven heeft geen budget voor octrooibescherming op hun thuismarkt; aan bescherming in het buitenland geeft zelfs 82% geen cent uit.
&61623; 97% van de internetbedrijven maakt zich evenmin zorgen over de privacy-aspecten terwijl maar liefst 20% zich niet eens over dit complexe terrein heeft laten adviseren. Het is dus maar de vraag in hoeverre internetbedrijven voldoen aan de strenge vereisten van de Wet persoonsregistraties en de komende Wet bescherming persoonsgegevens.

Noot voor redacties