Voorlopige resultaten 2000 voor Cap Gemini N.V.

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young

CAP GEMINI N.V.

Voorlopige resultaten 2000 voor Cap Gemini N.V.

Cap Gemini N.V. rapporteert de volgende voorlopige cijfers voor 2000.

Bedragen in miljoenen euro's    2000    1999    mutatie
Netto-omzet                     874,8   774,4    13%
Bedrijfsresultaat               150,8   144,3    4,5%
als % van de omzet               17,2%   18,6%

De omzet en marge hebben zich goed ontwikkeld.

In maart 2001 maakt Cap Gemini N.V. haar definitieve resultaten over 2000 bekend.

Overname Ernst & Young Consulting.
Verkoop van de divisie Telecom, Media & Networks

De resultaten zijn in 2000 beïnvloed door de overname van Ernst & Young Consulting en Gemini Consulting en de verkoop van de divisie Telecom Media & Networks.
De internationale groep Cap Gemini S.A. waarvan Cap Gemini N.V. deel uitmaakt heeft in 2000 Ernst & Young Consulting overgenomen. Voor Cap Gemini N.V. resulteerde dat in de overname van Ernst & Young Consulting in Nederland, België en Luxemburg.

Ook werd in 2000 de divisie Telecom, Media & Networks verkocht aan een door Cap Gemini S.A. en Cisco opgerichte joint venture. De joint venture opereert in de Benelux onder de naam Cap Gemini Telecom, Media & Networks.

Per saldo leveren deze overname en verkoop, die geëffectueerd werden per 1 november 2000, een extra omzetgroei van 2,8 % op. Het effect op de marge is verwaarloosbaar.

De markt

De 2000-resultaten zijn bereikt in een jaar dat zich niet alleen kenmerkt door de zogenaamde millenniumovergang maar ook door wat inmiddels de 'post-millennium dip' is gaan heten.
Er was sprake van een herijking van de Internet-hype. Ook dit droeg bij aan een afkoeling van de technologie markt. De laatste marktonderzoeken melden slechts een zeer geringe groei van de IT-markt in 2000 in de Benelux. Cap Gemini heeft met een (voor overname en verkoop gecorrigeerde) omzetgroei van 10,2 % aanzienlijk beter gepresteerd dan de markt als geheel.

Medewerkers

De stijging van het aantal medewerkers is beperkt gebleven, mede onder invloed van een toename van het verloop (2000 16,9%, 1999 14,6%). De werving van nieuwe medewerkers is daarentegen onverminderd lastig gebleven. Het aantal medewerkers per ultimo van het jaar bedroeg 9.149, zonder de eerder genoemde transacties zou dit aantal 7.991 zijn, een toename van 5,5%.

Vooruitzichten

Het is te vroeg in het jaar om een concrete resultaatvoorspelling te doen.

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie:
Cap Gemini N.V., Bart Sikking, afdeling Communicatie & PR Telefoon: 030 689 6186. E-mail: (bart.sikking@capgemini.nl)