VluchtelingenWerk vraagt correctie beeld over asielzoekers

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001
Vindplaats 2
Vluchtelingenwerk Nederland

VluchtelingenWerk vraagt Wallage en Tweede Kamerleden beeld over asielzoekers te corrigeren

Gronings onderzoek 'Asielzoekers crimineler?' ondeugdelijk

Persbericht, 25 januari 2001

VluchtelingenWerk Nederland is van mening dat het zojuist gepubliceerde rapport uit Groningen onvoldoende basis biedt aan de oproep tot aanscherping van het beleid die vorige week luid klonk.

Voorbarig
Diverse Kamerleden deden vorige week vergaande uitspraken op grond van de ongepubliceerde - en naar nu blijkt onvoldoende gefundeerde - conclusies van de heer Wallage. Het benodigde draagvlak voor de opvang van vluchtelingen in Nederland en daarmee voor het nakomen van onze internationale verplichtingen is niet gediend met stigmatiserende beelden over de betreffende groep.
VluchtelingenWerk Nederland roept niet alleen de heer Wallage, maar ook de Tweede Kamerleden die voorbarige conclusies trokken, op om de ontstane schade aan het beeld van vluchtelingen in de publieke opinie ruimhartig te corrigeren.

Mager
Na kennis te hebben genomen van de inhoud van het rapport dat voor de Groningse burgemeester Wallage aanleiding was om uitspraken te doen over de vermeend hogere criminaliteit onder asielzoekers kan VluchtelingenWerk Nederland maar tot één conclusie komen: het 'rapport' is in feite slechts een mager turflijstje. Daaraan werd de simpele conclusie verbonden dat asielzoekers vijf maal crimineler zijn dan Groningers en dat daarom maatregelen voor het verkrijgen van een vluchtelingenstatus zouden moeten worden verscherpt. Het blijkt echter te gaan om een rapportage op basis van ondeugdelijk onderzoeksmethoden, de conclusie is daarmee onjuist. Over nieuwe maatregelen spreken is daarom in het geheel niet aan de orde.

Verder onderzoek?
VluchtelingenWerk verwijt bovendien diverse andere politici onverantwoord paniekgedrag. VluchtelingenWerk wijst met name naar Tweede Kamerleden die vorige week ferme uitspraken deden op grond van de ongepubliceerde en - naar nu is gebleken - onvoldoende gefundeerde conclusies van de heer Wallage.
VluchtelingenWerk meent dat er vooralsnog geen aanleiding lijkt te zijn voor onderzoek naar criminele gedragingen van asielzoekers. Burgemeesters van diverse gemeenten hebben immers aangegeven dat er in het algemeen geen reden tot zorg is.

Mocht de Tweede Kamer toch besluiten tot onderzoek naar wetsovertredend gedrag van asielzoekers, dan vindt VluchtelingenWerk Nederland dit slechts opportuun indien het gericht zou zijn op het onderzoeken van situaties en voorwaarden die dit gedrag beïnvloeden, opdat de verworven kennis kan bijdragen aan het voorkomen ervan. Dat een dergelijk onderzoek professioneel moet worden opgezet spreekt voor zich.