Politieberichten districten Kerkrade en Heerlen

Politiebericht Limburg-Zuid: Kerkrade 25-01-2001

Persberichten districten Kerkrade en Heerlen

25 januari 2001 - 16.25 uur

Eygelshoven; auto belandt op voetbalterrein
Donderdag 25 januari reed om 02.30 uur een dronken 45-jarige man uit Heerlen met zijn auto over de Anselderlaan in Eygelshoven. Tijdens zijn rit kwam hij in botsing met een rechts van de weg geparkeerde auto waarna de Heerlenaar naar links stuurde. Daarbij reed hij trottoir op en reed dwars door de afrastering heen van het terrein van de voetbalvereniging Laura Hopel Combinatie aan die straat. Daar kwam de auto zwaar beschadigd tot stilstand. Na de aanrijding liet de Heerlenaar zijn auto achter en ging er te voet vandoor. Korte tijd later kon hij al lopend over de Bosweg door de politie worden aangehouden. De blaastest aan het bureau gaf een promillage van 1,59 aan; ruim drie keer meer dan het toegestane. Het rijbewijs werd direct ingevorderd en tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.

Landgraaf; tweetal pleegt vernielingen
Woensdag 24 januari om 23.45 uur hield de politie op de Kampstraat in Landgraaf twee 23-jarige mannen uit Heerlen aan die kort daarvoor op de Groenstraat en de Eijgelshovenerweg vier geparkeerde auto(s vernield hadden. Na hun daad stapten ze in hun auto en reden weg. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol te verkeren. De blaastest gaf een promillage aan van 1,21. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. Beiden werden ingesloten in het politiebureau.

Heerlen; inbraak in lingeriewinkel
Tussen woensdag 24 januari te 18.15 uur en donderdag 25 januari te 04.15 uur werd ingebroken in een lingeriewinkel aan de Ganzeweide in Heerlen. De toegang werd verkregen door het openbreken van een deur. Uit de winkel werd een groot aantal bh)s, slips, strings en ander nachtkleding ontvreemd. Hoe groot het schadebedrag is, is niet bekend.

Hoensbroek; ruiten van café ingegooid
Donderdag 25 januari werden om 02.45 uur op de Akerstraat Noord in Hoensbroek twee mannen uit Rotterdam (23 en 27 jaar) aangehouden. Beiden mannen hadden kort daarvoor een café bezocht en gooiden, toen ze het pand in verband met de sluiting moesten verlaten, in de zaak een glas kapot. Eenmaal buiten gooiden ze alle ruiten van het café en de ruiten van de daarboven gelegen woning van de caféhoudster in. Beide mannen werden ingesloten in het politiebureau.

Heerlen; snelle taxichauffeur
Donderdag 25 januari om 02.45 uur zag een politiepatrouille een 38-jarige man uit Heerlen als chauffeur in een taxi met een flinke vaart rijden over de Groene Boord in Heerlen. Via de Groene Boord, Schandelerboord, Palemigerboord en Heerenweg ging de rit richting Brunssum. Daarbij werden snelheden bereikt van 120 km/uur terwijl 50 km toegestaan was. Uiteindelijk bracht de man de taxi op de Dorpsstraat in Brunssum tot stilstand met de bedoeling klanten op te halen. Gezien het onverantwoorde rijgedrag werd de taxi in beslag genomen en het rijbewijs van de man ingevorderd. Vanmorgen vond overleg plaats met de Officier van Justitie die besliste dat de taxi aan de eigenaar van het Brunssumse taxibedrijf terug gegeven kon worden. Het rijbewijs van de chauffeur blijft echter ingevorderd.

Heerlen; hennepplantages
Omdat het vermoeden bestond dat zich in een woning aan het Belemnieterf een hennepplantage bevond, stelde de politie daar op woensdag 24 januari om 13.45 uur een onderzoek in. Op zolder werden 60 planten aangetroffen. De planten alsmede de gebruikte groeiapparatuur werden in beslag genomen. Tegen de eigenaar van de woning, die overigens niet thuis was, zal proces-verbaal worden opgemaakt. Direct daarna werd in diezelfde straat nog een woning bezocht. Ook daar trof de politie op zolder een plantage van 90 planten aan. Ook deze planten alsmede de groeiapparatuur werden in beslag genomen. Omdat er mogelijk gefraudeerd is met de stroommeter, zal door Essent een nader onderzoek ingesteld worden. Tegen de 28-jarige bewoonster wordt proces-verbaal opgemaakt.

Brunssum; gemeente benadeeld
Maandagmorgen 22 januari hield de Sociale Recherche van de gemeente Brunssum een 54-jairge vrouw uit die plaats aan die de gemeente voor f. 190.438,34 benadeeld heeft. De vrouw genoot een uitkering van de sociale dienst. Zij bleek vanaf 1993 samengewoond te hebben doch dit niet gemeld te hebben bij de gemeente Brunssum. Op de door haar ingevulde formulieren gaf zij aan in een door haar gehuurde woning te verblijven. In werkelijkheid woonde ze echter op een ander adres samen met iemand anders. Om de indruk te wekken dat zij haar woning inderdaad bewoonde, bezocht ze dagelijks haar gehuurde woning en opende of sloot dan de rolluiken. De gemeente zal het geld van de vrouw terug vorderen. Tegen de 73-jarige man, met wie de vrouw samenwoonde, zal proces-verbaal opgemaakt worden ter zake begunstiging/heling.

Heerlen; openlijke geweldpleging
Woensdag 24 januari hield de politie omstreeks 21.45 uur in de wijk Molenberg een vijftal mannelijke personen tussen de 20 en 25 jaar aan ter zake openlijke geweldpleging. Het vijftal wordt ervan verdacht kort daarvoor betrokken te zijn geweest bij enkele vernielingen en bedreigingen in genoemde wijk. In het belang van het onderzoek werden de verdachte in verzekering gesteld. De politie stelt een onderzoek in.

(Bureau Voorlichting district Kerkrade; 045 - 400 20 06)