Autobranche steeds actiever bij sportevenementen

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001

Amstelveen, 25 januari 2001

Automerken actiever in de sport

Uit het sponsoroverzicht in de Sport Evenementen Monitor editie december 2000 blijkt dat door de toenemende activiteiten van Audi, Toyota en Land Rover de automerkbranche nu de op één na meest actieve branche bij sportevenementen is. Sportkleding blijft net als vorig jaar de meest actieve branche. De mediabranche sponsort in 2001 vooralsnog beduidend minder dan vorig jaar.

Meest actieve branches*
20002001Merken, o.a.

1Sportkleding 11%Sportkleding 11%Nike, Adidas, Asics
2Media 8,5%Automerken 7%Nissan, Renault, Mitsubishi Motors
3Verzekeraars 6%Media 6,5%Radio 538, Noordhollands Dagblad, Nieuwsblad van het Noorden
4Automerken 5,5%Verzekeraars 6,5%Delta Lloyd, Aegon, Interpolis
5Bierbrouwerijen 5,5%Bierbrouwerijen 5%Amstel, Heineken, Bavaria, Dommelsch

* voor dit overzicht is gekeken naar de 200 meest actieve merken Branches behorend tot de zogenaamde 'nieuwe economie' komen (nog) niet naar voren in bovengenoemde top 5. ICT- en Internetmerken duiken wel steeds vaker als sponsor op. Ook bij sponsors van sportbonden neemt het aantal 'nieuwe economie'- merken gestaag toe, o.a. @home (Koninklijke Nederlandse Zwembond), Twinsoft (Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond) en Concept 2 (Koninklijke Nederlandse Roeibond).

De december-editie van de Sport Evenementen Monitor bevat o.a. de gedetailleerde gegevens van 300 sportevenementen die in 2001 plaatsvinden, een overzicht van de gerealiseerde bezoekersaantallen en een overzicht van de meest voorkomende sponsors. De Monitor verschijnt twee keer per jaar, in de maanden december en juni. De Sport Evenementen Monitor wordt uitgegeven door de ReSpons Evenementen Monitor, de onafhankelijke organisatie die onderzoek verricht naar alle publieksevenementen in Nederland.

ReSpons Evenementen Monitor
contactpersoon: Angelique Sterkman
1180 AG AMSTELVEEN
Telefoon: 020 3457554 Telefax: 020 3454928 E-mail: (info@respons.nl) Internet: www.respons.nl