Nederlandse bedrijven bezig met E-purchasing

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001

Nederlandse bedrijven bezig met E-purchasing (EP)

Anderhalf jaar geleden bestond de term 'e-purchasing' nog niet eens. Nu zijn alle grote bedrijven bezig met e-procurement of e-purchasing. Een bedrijf als Philips pakt het meteen grootschalig aan. Het is de bedoeling dat bestellen via zogenaamde raamcontracten door EP binnen Philips moet stijgen naar een inkoopvolume van 80% (nu is dat 30 %). Ook de belangstelling voor inkoop verandert; van kantoorartikelen gaat men nu ook aan de slag met e-inkoop van technische materialen en inhuur van uitzendkrachten. Voor het Handboek Procedures EP-NL wordt deze uitbreiding van de scope tot andere productgroepen aangegrepen om de tot nu toe ontbrekende aspecten in te vullen, ook voor de reeds gedocumenteerde productgroepen.

Het Handboek Procedures is in eerste instantie uitgegaan van een beschrijving van de procedurele kant van het inkoopproces. Om de procedures ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken dienen ze nog te worden uitgewerkt tot op technisch niveau. Berichten moeten (in XML) worden gespecificeerd en de beveiliging moet worden uitgewerkt. Bovendien moet de documentatie op verantwoorde wijze worden gecompleteerd. Er dient, kortom, een verdere verdieping van de procedures plaats te vinden. Vandaag komt de EP-werkgroep Inhuur van Uitzendkrachten voor het eerst bijeen. Volgende week maandag start de EP-werkgroep inkoop van Technische Materialen.

Voor meer informatie: (patricia.grijpma@ECP.NL)