Kamer laat zich informeren over spionagenetwerk Echelon

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001

Kamer laat zich informeren over Echelon

Afgelopen maandag heeft de Tweede Kamer zich door deskundigen laten informeren over het spionagenetwerk Echelon. Er wordt aangenomen dat met behulp van dit netwerk de Verenigde Staten en Groot-Brittannië op grote schaal telefoon-, fax- en internetverkeer onderscheppen. Ook Australië, Nieuw-Zeeland en Canada doen daaraan mee. Het bestaan van het netwerk is door de betreffende landen overigens nooit erkend.

In een brief aan de Tweede Kamer wijst De Grave, minster van Defensie, erop dat niet alleen de Echelon-landen in staat zijn tot het op grote schaal onderscheppen van gegevens, maar ook de informatie- en veiligheidsdiensten van andere landen zullen gebruik maken van soortgelijke systemen.

De mogelijkheden om hier wettelijk iets tegen te ondernemen zijn gering. Er kan echter, zeker in het geval van concurrentiegevoelige bedrijfsinformatie, een hoop schade worden aangericht methet doorspelen van informatie. Vermoedens bestaan dat het Europese bedrijfsleven op deze manier al voor aanzienlijke bedragen is benadeeld.

Behalve de concurrentieaspecten spelen ook privacyaspecten een grote rol. De Kamer is van mening dat de Nederlandse wetgeving op het punt van privacybescherming moet worden aangescherpt.

In de ons omringende landen en in het Europees Parlement worden eveneens vragen gesteld over het bestaan van en de te nemen maatregelen tegen een dergelijk netwerk. Het Europese Parlement heeft daarom besloten een onderzoek in te stellen.