Vrouwen beginnen aan opmars in het Vlaams poormannenbastion

Datum nieuwsfeit: 25-01-2001
NMBS

25/01/01

NMBS realiseert in 2000 bijna 2000 aanwervingen Vrouwen beginnen aan opmars in het spoormannenbastion

Vorig jaar hebben weer heel wat mannen en vrouwen gekozen voor een boeiende job bij de Belgische spoorwegen. Er zijn - om heel precies te zijn - maar liefst 1878 nieuwe werknemers bijgekomen in 2000, en dat ondanks de algemeen ervaren krapte op de arbeidsmarkt. Daarmee is het totale personeelsbestand van de NMBS bij het begin van 2001 opgelopen tot 41.620 arbeidskrachten. Samen zullen zij ervoor zorgen dat het spoorbedrijf gewapend is om de mobiliteitsuitdagingen van het gloednieuwe millennium met succes aan te gaan.

Een opvallend feit is zeker dat 20% van de aanwervingen in 2000 vrouwen zijn: 368 tegenover 1510 mannen. Dit percentage ligt een stuk hoger dan vroeger. Maar het mag duidelijk zijn dat er nog een lange weg af te leggen valt om de vrouwelijke achterstand in te lopen die historisch is gegroeid binnen de NMBS.

Ook de voorgaande jaren had de NMBS kosten noch moeite gespaard om de broodnodige personeelsversterkingen binnen te halen. Vanzelfsprekend wordt voor deze aanwervingen vooral gemikt op de personeelscategorieën waar de vraag naar nieuwe collega's het grootst is. In 2000 zijn daarom opnieuw vooral veel treinbestuurders en treinbegeleiders aangetrokken: respectievelijk 228 en 208.

Het tekort aan treinbegeleiders is op dit moment voor een groot deel weggewerkt dankzij de 208 extra aanwervingen. Maar ook de komende jaren zullen er ieder jaar zeker zoveel nieuwe treinbegeleiders moeten worden gevonden om de natuurlijke afvloeiingen op te vangen. De NMBS getroost zich ook al jaren vele inspanningen om massaal treinbestuurders aan te werven. Met resultaat: 228 nieuwe bestuurders in een jaar tijd is sowieso een prima cijfer. Alleen blijft de vraag van de NMBS hier groter dan het aanbod op de arbeidsmarkt, net zoals dat onder meer bij informatici het geval is. Daarom blijven de Belgische spoorwegen ijverig op zoek naar geschikt en gemotiveerd personeel dat wel oren heeft naar een carrière bij het spoor.

De 1878 aanwervingen in 2000 leveren in ieder geval een sprekend bewijs dat de NMBS nog steeds een grote aantrekkingskracht bezit bij het bepalen van een jobkeuze. Een betere motivatie is moeilijk denkbaar om ook in 2001 zeer slagvaardig te blijven op de arbeidsmarkt.