Waterschap Zuiderzeeland verstuurt aanslagen

Datum nieuwsfeit: 26-01-2001

01-05 26 januari 2001
Waterschap Zuiderzeeland verstuurt aanslagen

Het Waterschap Zuiderzeeland verstuurt vandaag ruim 120.000 aanslagen naar de inwoners in het beheersgebied. Het gaat om de Ingezetenenomslag en de Verontreinigingsheffing. Samen met de Omslag en de Verontreiningsheffing voor bedrijven die later dit jaar geheven worden, komt de opbrengst van de waterschapslasten op ruim 80 miljoen gulden. Voor dat bedrag moet het waterschap in 2001 haar werk doen. Alle inwoners en bedrijven samen betalen dus het werk van het waterschap.

De twee belastingen waarvoor de inwoners nu aangeslagen worden, worden verrekend via de waternota van het waterleidingbedrijf. Hierdoor kan men deze aanslag in termijnen en automatisch betalen. De Ingezetenenomslag is voor ieder huishouden in Zuiderzeeland 73,19. Voor de verontreinigingsheffing geldt dat eenpersoonshuishoudens 115 gulden (1v.e.) betalen en meerpersoonshuishoudens 345 gulden (3 v.e.).

Eenpersoonshuishoudens
In het gebied NOP is bij de verwerking van de bestanden een fout opgetreden. Hierdoor zijn alle belastingplichtigen aangeslagen voor 3 v.e. Op basis van het verbruikersbestand van de waterleidingbedrijven worden alle huishoudens aangemerkt voor 3 v.e. Door het verbruikersbestand te koppelen met de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie worden de eenpersoonshuishoudens alsnog aangeslagen voor 1 v.e. Gebleken is dat in de Noordoostpolder de niet gewijzigde gegevens zijn verwerkt in de nota van de WMO en de aanslag van het waterschap.

De eenpersoonshuishouden in de Noordoostpolder krijgen nu naast de oorspronkelijke aanslag een verminderingsbeschikking met daarbij een excuusbrief van de WMO en het waterschap. De vermindering zal met de nog in rekening te brengen termijnen met het waterleidingbedrijf worden verrekend. Hierdoor voorkomen het waterschap en het waterleidingbedrijf dat door de belastingplichtige in de NOP te veel betaald wordt.

Het Waterschap Zuiderzeeland heeft de komende weken een telefoonteam beschikbaar om nadere informatie te verstrekken. Het telefoonteam is bereikbaar onder nummer 0320-274888.

Noot voor redacties