Lied van Soenda in Rotterdamse Theater De Evenaar

Wereldmuseum Rotterdam/Theater de Evenaar
Willemskade 25
3016 DM Rotterdam

In aansluiting op de tentoonstelling Majapahit, de Gouden Eeuw van Indonesië in het Wereldmuseum Rotterdam, presenteert Theater De Evenaar het 14e eeuwse koningsdrama Kidung Sunda.

Het Lied van Soenda vertelt over de liefde van een machtige en edele vorst die regeerde in het Oost Javaanse rijk Madjapáhit. Het is een romantisch verhaal over hoe het streven naar politieke macht, de ontluikende liefde tussen een koning en een prinses in de kiem smoort. Een uitwisseling van vijandigheden mondt uit in de Slag bij Boebat (1357) waar de Soendanezen verpletterend werden verslagen.

De Kidung Sunda is opgetekend uit overlevering en in 1933 in vertaling verschenen bij uitgeverij N.V.P.Noordhoff (Groningen, Batavia). In opdracht van Theater De Evenaar bewerkte mobiel dramaturg Carel Alphenaar deze prachtige en meeslepende tekst tot een geënsceneerde lezing, waarbij hij als contrapunt een aantal eigentijdse Indonesische dichters aan het woord laat. Etnomusicoloog en musicus Ernst Heins componeerde een elektronisch geluidsdecor dat het Lied van Soenda begeleidt en ondersteunt.

Acteurs Joop Keesmaat (RO-Theater), Martijn Apituley (o.a.theatergroep Delta) en Urmi Plein (o.a. Theatergroep MACCUS) spelen, vertellen en lezen het Lied van Soenda dat, in de sobere maar effectieve vormgeving van Esther Viersen (o.a. Undesirable elements), bijzonder tot de verbeelding spreekt van een hedendaags publiek.

Aanvang: 20.30 uur
Entree: 17,50 / 15,-