Buhrmann verkoopt Italiaans computerbedrijf

Datum nieuwsfeit: 30-01-2001
Bron: Buhrmann NV
BUHRMANN VERKOOPT ITALIAANS COMPUTERBEDRIJF

Buhrmann heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van haar Italiaanse computerbedrijf NPO Sistemi S.p.A. in Milaan aan het management van deze onderneming. De verkoop is het gevolg van de uitwerking van Buhrmanns strategie die erop is gericht zich te concentreren op de kernactiviteiten: handel en distributie van kantoorproducten, papier en grafische systemen. Aangezien de distributie van IT-hardware door NPO Sistemi niet behoort tot deze kernactiviteiten, is tot desinvestering overgegaan.

NPO Sistemi maakt deel uit van de Italiaanse activiteiten op het gebied van de distributie van kantoorproducten. De onderneming is een wederverkoper van personal computers, servers en randapparatuur. Daarnaast levert het bedrijf hieraan gerelateerde services aan grote bedrijven in Italië. NPO Sistemi heeft 80 mensen in dienst en een omzet van EUR 67 miljoen in 2000.

De transactie leidt tot een boekverlies dat tezamen met enkele andere buitengewone posten, met name als gevolg van eerdere desinvesteringen, zal leiden tot een buitengewone last (na belastingen) van EUR 10 miljoen in het vierde kwartaal van 2000.
Op grond van een eerder gerapporteerde buitengewone bate (na belastingen) van EUR 20 miljoen zal derhalve over het jaar 2000 het buitengewone resultaat (na belastingen) per saldo een bate van EUR 10 miljoen bedragen.

Noot voor redacties